Vattenmätaren
Vattenmätaren används för att mäta hur mycket kallvatten du förbrukar. De mekaniska mätarna byts efter hand ut mot en digitala, fjärravlästa mätare.
Du som har den digitala mätaren behöver inte läsa av eller skicka in din årliga mätarställning till oss, det sker automatiskt. Vid ägarbyte behöver du fortfarande kontakta kundservice för en slutavläsning. Om du vill veta hur din digitala vattenmätare fungerar, klicka på länken nedan.
Instruktion och felkoder för digitala vattenmätare
Du som har den mekaniska mätaren behöver läsa av din mätarställning minst en gång per år. Det gör du lättast genom att logga in på Mina sidor och fylla i din mätarställning. Det går även bra att kontakta Kundservice.
Vem ansvarar för vad?
- Kalmar Vatten äger vattenmätaren och installerar den på din fastighet.
- Du som fastighetsägare ansvarar för att vattenmätaren inte skadas eller utsätts för minusgrader.
- VA-installationen där mätaren sitter är också fastighetsägarens ansvar, liksom att platsen där mätaren sitter uppfyller ställda krav.
Om din vattenmätare skadas
Vattenmätaren ska vara placerad i ett uppvärmt utrymme som inte utsätts för frost och på ett sätt där den inte skadas. Om din mätare skadas eller fryser ska du stänga av ventilerna på var sida om mätaren och kontakta Kalmar Vatten direkt, på följande telefonnummer:010-357 02 00
Kalmar Vatten byter vattenmätaren under ordinarie arbetstid. Kostnaden för detta betalas av dig som kund enligt VA-taxan. Vi hjälper inte till med att tina frusna vattenledningar inom fastigheten.
Vi byter alla kunders vattenmätare med jämna intervall. Detta gör vi för att säkra att du alltid har en felfri mätare som visar rätt förbrukning. Inför ett vattenmätarbyte ber vi dig kontrollera din nuvarande installation. Punkterna nedan bör gås igenom så att eventuella åtgärder är klara när vi kommer på besök.
För att vi ska kunna göra byte av vattenmätare så enkelt och säkert som möjligt, är det viktigt att du kontrollerar:
- att en vattenmätarkonsol finns monterad
- att ventilen i anslutning till vattenmätaren inte är av typen LK580, LK581 eller LK582
- att ventilerna före och efter vattenmätaren håller tätt
- att vattenmätaren är lättåtkomlig. Inbyggda eller blockerade mätare ska göras åtkomliga för vår personal vid mätarbyte
Varför behövs en vattenmätarkonsol?
Vattenmätarkonsolen är ett väggfäste som sitter bakom vattenmätaren
och som fäster i röret på var sin sida om vattenmätaren. Med en mätarkonsol blir installationen mer stabil vilket gör att det inte blir någon påverkan på rören i samband med vattenmätarbytet. Bytet blir säkrare och risken för framtida läckage och strömförande ledningar minskar.
Har du en fastighet där mätaren är monterad utan konsol ber vi dig att montera en sådan, för din egen säkerhet. Det är tillåtet att montera en konsol på egen hand, annars rekommenderar vi att kontakta en VVS-firma för installation.
Vilken storlek ska konsolen ha?
Storlek på konsolen varierar beroende på vilket flöde som ska passera mätstället, liter/sekund. För villor ska det vara en konsol för mätare som har en bygglängd på 190 millimeter. För större fastigheter ber vi er kontakta Kalmar Vatten så det inte blir några missförstånd.
Kontrollera dina avstängningsventiler
Stäng ventilen innan mätaren (mellan mätare och förbindelsepunkten in till huset) och öppna en kran. Om mätaren står stilla (kugghjulet snurrar inte) och inget vatten rinner i kranen så fungerar ventilen. Kontrollera ventilen efter vattenmätaren på samma sätt.
Äldre avstängningsventiler måste bytas ut
Det finns ett antal olika avstängningsventiler till vattenmätare. Ventil LK580, LK581 och LK582 är varianter med svart ratt som finns i anslutning till vissa vattenmätare. Ventilerna är av en äldre modell och har visat sig ha brister i konstruktionen och är inte längre godkända. Detta har orsakat omfattande vattenskador i samband med byte av vattenmätaren.
Om du har en ventil LK580, LK581 eller LK582, ber vi dig att kontakta VVS-firma för byte till annan modell. Ventil LK580, en av modellerna som du måste byta ut. Den har svart ratt och är märkt LK580.
Om du har fått en tid för byte av vattenmätare
Saknar du en fungerande mätarkonsol, har en ventil av typen LK580, LK581 och LK582 eller om dina ventiler inte håller tätt och detta inte hinner åtgärdas innan vårt besök ber vi dig vänligen att kontakta oss för att boka en ny tid.
Vattenmätaren byts ut regelbundet för att vi ska kunna garantera att den visar rätt. För villafastigheter byts mätaren vart tionde år (mätare av storlek Q3 4 m³/h). Större mätare byts vart femte år.
Från 2017 monterar Kalmar Vatten endast digitala fjärravlästa vattenmätare vid byte.
När det är dags för mätarbyte kontaktar vi dig i god tid. Om tiden du har fått inte passar kan du alltid kontakta oss så byter vi till en annan tid som passar dig.
Det är lätt att tro men erfarenheter visar att det ytterst sällan är fel på vattenmätaren utan att felet oftast är inom fastighetsägarens egna anläggning. Läs vidare om de kontroller du själv kan och bör göra innan du kontaktar oss för vidare rådgivning.
Har du ovanligt hög vattenförbrukning rekommenderar vi dig som har en mekanisk vattenmätare att kontrollera vattenmätaren när inget vatten förbrukas. Titta på det svarta kugghjulet uppe på mätaren, om den rör på sig trots att inget vatten tas i fastigheten kan det mycket väl vara en vattenläcka.
Har du en digital mätare varnar den för läckagelarm genom att visa en felkod.
I vissa fall kan en vattenmätarbrunn behövas.
- Om installation i hus/byggnad inte är garanterat frostsäkert
- Om ledningsnätet inne på fastigheten inte går från huvudbyggnad med en vattenmätare till nästa hus, utan ledningsnätet delas innan mätning sker.
Om det inte är möjligt att montera vattenmätaren inomhus är alternativet att installera en isolerad vattenmätarbrunn utomhus. Du som fastighetsägare står själv för kostnaden av vattenmätarbrunnen. Brunnen ska ha en inre diameter på 600mm och vattenmätaren blir upplyftningsbar tack vare flexibla slangar.
Alla nya vattenmätare måste enligt lag testas innan montering. Våra vattenmätare testas med 200 liter vatten vilket gör att vattenmätaren står på 0,2 kubikmeter när den monteras.
I våra system använder vi endast heltal. Det gör att vi avrundar nedåt till senast förbrukade hela kubik när vi sedan byter din vattenmätare.
Mer information
Kontakt
-
Kundservice
Besöksadress
Trädgårdsgatan 10
Postadress
Box 817, 391 28 Kalmar
Öppettider
Måndag–fredag: 09:00–15:00
Lunchstängt: 11.30–12.30
Fler sidor inom kund privat
Ansluta till kommunalt VA
Bra att veta för dig som ska bli kund.
När du flyttar
Bra att veta inför ett ägarbyte.
VA-taxa
Gällande avgifter för året.
Tänk efter innan du spolar
Vet du vad som hör hemma i avloppet?
Kontakta oss
Vår kundservice har svaren.
Mina sidor
Se och hantera ditt abonnemang.
Frågor och svar
Hitta svaren på dina frågor.
Får du våra SMS?
Registrera ditt mobilnummer här.