Ägarbyte
Vid försäljning av en fastighet behöver säljaren eller köparen meddela det till oss.
Vi behöver få in följande uppgifter:
- Vilken fastighet gäller ägarbytet?
- När sker ägarbytet?
- Vilka är det som blir de nya ägarna (namn och personnummer)
- Ny adress till de som flyttar ut
- Vad står vattenmätaren på i samband med överlåtelsen? Ta gärna ett foto på vattenmätaren.
Så länge vi inte har fått in någon anmälan om ägarbyte samt slutavläsning är det säljaren som fortsätter att få fakturan.
Anmäl ägarbyte som säljare
Som säljare kan du registrera ägarbytet via Mina sidor. Registreringen kan göras högst fem dagar innan eller tio dagar efter överlåtelsedagen. Detta på grund av att vattenmätarställningen behöver anges.
Anmäl ägarbyte som säljare via Mina sidor
Vill du rapportera ägarbytet tidigare? Via våra E-tjänst kan du rapportera ägarbytet två månader innan överlåtelsedagen. Men då är det viktigt att återkomma med en slutavläsning av vattenmätarställningen.
Anmäl ägarbyte som säljare via E-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Anmäl ägarbyte som köpare
Som ny kund behöver du kontakta Kalmar Vattens Kundservice för att anmäla ägarbyte. I samband med överlåtelsen ska vattenmätarställningen rapporteras in.
Det finns två alternativ för dig som fastighetsägare.
- Vi kan hjälpa dig att distribuera vattenfakturan direkt till din hyresgäst. Du behöver då anmäla din hyresgäst med hjälp av ett formulär och godkänna att hyresgästen får tillgång till uppgifter rörande din fastighet.
- Vattenfakturan kan skickas till dig som fastighetsägare och du gör upp med din hyresgäst hur vattenavgifterna ska betalas.
Vad som är viktigt att känna till är att ansvaret för din fastighet förs inte över till hyresgästen. Detta gäller även betalningen av förbrukningsfakturorna.
Enligt lagen om allmänna vattentjänster är VA-huvudmannens juridiska relation alltid med fastighetsägaren och inte med hyresgästen. I praktiken innebär det att om det går så långt att vi stänger av vattnet till din fastighet på grund av obetalda fakturor kommer vi inte sätta på det igen förrän skulden är reglerad även om din hyresgäst har flyttat ut. Detta gör att många väljer att på något sätt inkludera vattenförbrukningen i hyran till sin hyresgäst istället.
Länk till E-tjänst: Godkännande av hyresgäst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ring gärna till oss på Kundservice så förklarar vi mer.010-357 02 00
Vi stänger inte av vattnet bara för att det blir nya ägare till en fastighet.
Fler sidor inom kund privat
Ansluta till kommunalt VA
Bra att veta för dig som ska bli kund.
VA-taxa
Gällande avgifter för året.
Tänk efter innan du spolar
Vet du vad som hör hemma i avloppet?
Smarta tips för att spara vatten
Så minskar du din vattenförbrukning.
Vattenmätaren
Om mätare, ansvar och mätarplats.
Kontakta oss
Vår kundservice har svaren.
Mina sidor
Se och hantera ditt abonnemang.
Frågor och svar
Hitta svaren på dina frågor.
Får du våra SMS?
Registrera ditt mobilnummer här.