När du flyttar, säljer eller köper

När du säljer eller köper en fastighet med kommunalt VA så behöver du meddela oss detta. Så här gör du.

Har du köpt eller sålt en fastighet? Då ska du skicka in en anmälan om ägarbyte så snart som möjligt.

  • Så länge vi inte har fått in någon anmälan om ägarbyte samt slutavläsning är det säljaren som fortsätter att få fakturan.
  • Det spelar ingen roll om det är säljaren eller köparen som skickar in anmälan.

Så här anmäler du ägarbyte / gör flyttanmälan:

  1. Kontakta oss på telefon, mail eller via länken nedan "anmäl ägarbyte". När vi får in din anmälan, med alla nödvändiga uppgifter ifyllda, så förbereder vi fastighetens abonnemang på den nya ägaren.
  2. Läs av vattenmätaren på överlåtelsedagen eller i samband med att du flyttar ut och inte längre kommer använda något vatten. När vi fått in slutavläsningen så slutfakturerar vi säljaren och abonnemanget går över på köparen.
  3. Till den nya ägaren skickar vi ut ett välkomstbrev med information om vår verksamhet och om våra tjänster.

Anmäl ägarbyte

Du som säljer din fastighet ansvarar för att Kalmar Vatten får in korrekta uppgifter så att fastigheten kan lämnas över till nästa ägare. Det gäller både uppgifter om de som köper fastigheten, vilket datum ägarskiftet sker och vad vattenmätaren visade i samband med överlåtelsen. Vi rekommenderar att både säljare och köpare läser av vattenmätaren tillsammans om möjligheter finns. Det går också bra att fotografera mätaren och maila oss en bild på vattenmätaren där mätarställningen syns.

Det finns här två alternativ för dig som fastighetsägare. Vi kan antingen hjälpa dig att distribuera vattenfakturan direkt till din hyresgäst, gör då en flyttanmälan. Eller så fortsätter vi att skicka vattenfakturan till dig och du gör upp med din hyresgäst hur vattenavgifterna ska betalas.

Som sagt, vi hjälper gärna till att distribuera vattenfakturan direkt till din hyresgäst. Då behöver vi samma uppgifter som vid ett vanligt ägarbyte och du kan använda dig av vår blankett flyttanmälan.

Vad som är viktigt att känna till är att om din hyresgäst inte betalar för sig är det du som fastighetsägare som i grunden är betalningsskyldig (enligt Lag 2006:412 om allmänna vattentjänster). I praktiken innebär det att om det går så långt att vi stänger av vattnet till din fastighet kommer vi inte sätta på det igen förrän skulden är reglerad även om din hyresgäst har flyttat ut. Detta gör att många väljer att på något sätt inkludera vattenförbrukningen i hyran till sin hyresgäst och istället vara noggrann med att läsa av hur mycket vatten som går åt. Ring gärna till oss på kundservice så förklarar vi mer.

Vi stänger inte av vattnet bara för att det blir nya ägare till en fastighet.

Kontakt

  • Kundservice

    0480-45 12 10

    info@kvab.kalmar.se

    Besöksadress

    Trädgårdsgatan 10

    Postadress

    Box 817, 391 28 Kalmar

    Öppettider:
    Måndag­–torsdag: 08:00–16:00
    Fredag: 08:00–15:30
    Lunchstängt: 11.30–12.30

Fler sidor inom kund privat

Ansluta till kommunalt VA

Bra att veta för dig som ska bli kund.

VA-taxa 2020

Allt om gällande taxor och avgifter.

Undvik att fulspola

Vet du vad som hör hemma i avloppet?

Vattenmätaren

Om mätare, ansvar och mätarplats.

Kontakta oss

Vår kundservice har svaren.

Mina sidor

Se och hantera ditt abonnemang.

Frågor och svar

Hitta svaren på dina frågor.

Får du våra SMS?

Registrera ditt mobilnummer här.

Senast uppdaterad: 5 februari 2020
Publicerad: 1 november 2019