Ägarbyte
Vid försäljning av en fastighet behöver säljaren eller köparen meddela det till oss.
Säljaren eller köparen behöver göra en anmälan om ägarbyte. Vi behöver få in följande uppgifter:
- Vilken fastighet gäller ägarbytet?
- När sker ägarbytet?
- Vilka är det som blir de nya ägarna (namn och personnummer)
- Ny adress till de som flyttar ut
- Vad står vattenmätaren på i samband med överlåtelsen? Ta gärna ett foto på vattenmätaren. (Uppgiften kan kompletteras i samband med flytten via e-post eller telefonkontakt med Kundservice)
Så länge vi inte har fått in någon anmälan om ägarbyte samt slutavläsning är det säljaren som fortsätter att få fakturan.
Är du befintlig kund och ska göra ägarbyte?
Under ”Mina sidor” kan du logga in och registrera ägarbyte via ett digitalt formulär. Ägarbytet ska registreras högst 30 dagar innan eller 10 dagar efter överlåtelsedagen. Du kan även kontakta Kalmar Vattens Kundservice.
Är du ny kund och ska göra ägarbyte?
Som ny kund behöver du anmäla ägarbyte vi kommunens e-tjänst eller kontakta Kalmar Vattens Kundservice.
Anmäl ägarbyte Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor kring ägarbyte
Det finns två alternativ för dig som fastighetsägare.
- Vi kan hjälpa dig att distribuera vattenfakturan direkt till din hyresgäst. Du behöver då anmäla din hyresgäst med hjälp av ett formulär och godkänna att hyresgästen får tillgång till uppgifter rörande din fastighet.
- Vattenfakturan kan skickas till dig som fastighetsägare och du gör upp med din hyresgäst hur vattenavgifterna ska betalas.
Vad som är viktigt att känna till är att ansvaret för din fastighet förs inte över till hyresgästen. Detta gäller även betalningen av förbrukningsfakturorna.
Enligt lagen om allmänna vattentjänster är VA-huvudmannens juridiska relation alltid med fastighetsägaren och inte med hyresgästen. I praktiken innebär det att om det går så långt att vi stänger av vattnet till din fastighet på grund av obetalda fakturor kommer vi inte sätta på det igen förrän skulden är reglerad även om din hyresgäst har flyttat ut. Detta gör att många väljer att på något sätt inkludera vattenförbrukningen i hyran till sin hyresgäst istället.
Länk till E-tjänst: Godkännande av hyresgäst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ring gärna till oss på Kundservice så förklarar vi mer.010-357 02 00
Vi stänger inte av vattnet bara för att det blir nya ägare till en fastighet.
Kontakt
-
Kundservice
Besöksadress
Trädgårdsgatan 10
Postadress
Box 817, 391 28 Kalmar
Öppettider
Måndag–fredag: 09:00–15:00
Lunchstängt: 11.30–12.30
Fler sidor inom kund privat
Ansluta till kommunalt VA
Bra att veta för dig som ska bli kund.
VA-taxa
Gällande avgifter för året.
Tänk efter innan du spolar
Vet du vad som hör hemma i avloppet?
Vattenmätaren
Om mätare, ansvar och mätarplats.
Kontakta oss
Vår kundservice har svaren.
Mina sidor
Se och hantera ditt abonnemang.
Frågor och svar
Hitta svaren på dina frågor.
Får du våra SMS?
Registrera ditt mobilnummer här.