När du flyttar, säljer eller köper
När du säljer eller köper en fastighet med kommunalt VA så behöver du meddela oss detta. Så här gör du.
Har du köpt eller sålt en fastighet? Då ska du skicka in en anmälan om ägarbyte så snart som möjligt.
- Så länge vi inte har fått in någon anmälan om ägarbyte samt slutavläsning är det säljaren som fortsätter att få fakturan.
- Det spelar ingen roll om det är säljaren eller köparen som skickar in anmälan.
Så här anmäler du ägarbyte / gör flyttanmälan:
- Kontakta oss på telefon, mail eller via länken nedan "anmäl ägarbyte". När vi får in din anmälan, med alla nödvändiga uppgifter ifyllda, så förbereder vi fastighetens abonnemang på den nya ägaren.
- Läs av vattenmätaren på överlåtelsedagen eller i samband med att du flyttar ut och inte längre kommer använda något vatten. När vi fått in slutavläsningen så slutfakturerar vi säljaren och abonnemanget går över på köparen.
- Till den nya ägaren skickar vi ut ett välkomstbrev med information om vår verksamhet och om våra tjänster.
Du som säljer din fastighet ansvarar för att Kalmar Vatten får in korrekta uppgifter så att fastigheten kan lämnas över till nästa ägare. Det gäller både uppgifter om de som köper fastigheten, vilket datum ägarskiftet sker och vad vattenmätaren visade i samband med överlåtelsen. Vi rekommenderar att både säljare och köpare läser av vattenmätaren tillsammans om möjligheter finns. Det går också bra att fotografera mätaren och maila oss en bild på vattenmätaren där mätarställningen syns.
Det finns två alternativ för dig som fastighetsägare.
- Vi kan hjälpa dig att distribuera vattenfakturan direkt till din hyresgäst. Du behöver då anmäla din hyresgäst med hjälp av ett formulär och godkänna att hyresgästen får tillgång till uppgifter rörande din fastighet.
- Vattenfakturan kan skickas till dig som fastighetsägare och du gör upp med din hyresgäst hur vattenavgifterna ska betalas.
Vad som är viktigt att känna till är att ansvaret för din fastighet förs inte över till hyresgästen. Detta gäller även betalningen av förbrukningsfakturorna.
Enligt lagen om allmänna vattentjänster är VA-huvudmannens juridiska relation alltid med fastighetsägaren och inte med hyresgästen. I praktiken innebär det att om det går så långt att vi stänger av vattnet till din fastighet på grund av obetalda fakturor kommer vi inte sätta på det igen förrän skulden är reglerad även om din hyresgäst har flyttat ut. Detta gör att många väljer att på något sätt inkludera vattenförbrukningen i hyran till sin hyresgäst istället.
Länk till E-tjänst: Godkännande av hyresgäst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ring gärna till oss på kundservice så förklarar vi mer.010-357 02 00
Vi stänger inte av vattnet bara för att det blir nya ägare till en fastighet.
Om du har köpt eller sålt en fastighet, eller ska du hyra ut ditt hus ska du använda blanketten, Flyttanmälan. Meddela kundservice så snart köpet är klart så vi kan påbörja ett flyttärende. Så länge vi inte har fått in någon anmälan om ägarbyte är det säljaren som forsätter att få fakturan.
Du kan antingen fylla i anmälan direkt på skärmen och maila den till oss eller skriva ut den och skicka den per post. Tänk på att läsa av vattenmätaren på överlåtelsedagen eller i samband med att du flyttar ut och inte längre kommer använda något vatten.
När vi får in blanketten och alla uppgifter är redovisade flyttar vi över fastighetens abonnemang på den nya ägaren och slutfakturerar säljaren.
Till den nya ägaren skickar vi ut ett välkomstbrev med information om vår verksamhet och om våra tjänster.Till flyttanmälan
Kontakt
-
Kundservice
Besöksadress
BesöksadressTrädgårdsgatan 10
Postadress
PostadressBox 817, 391 28 Kalmar
ÖvrigtÖppettider:
Måndag–torsdag: 08:00–16:00
Fredag: 08:00–15:30
Lunchstängt: 11.30–12.30
Arbetsdag före helgdag: 08:00–14:00
Helgdagar: stängt
Fler sidor inom kund privat
Ansluta till kommunalt VA
Bra att veta för dig som ska bli kund.
VA-taxa
Gällande avgifter för året.
Tänk efter innan du spolar
Vet du vad som hör hemma i avloppet?
Vattenmätaren
Om mätare, ansvar och mätarplats.
Kontakta oss
Vår kundservice har svaren.
Mina sidor
Se och hantera ditt abonnemang.
Frågor och svar
Hitta svaren på dina frågor.
Får du våra SMS?
Registrera ditt mobilnummer här.