Hyresvärd - Kalmar Vatten förnyar VA-ledningarna
Vi på Kalmar Vatten gör vad vi kan för att vårt arbete i ditt område
ska gå så smidigt som möjligt. Det finns en del förberedelser som
kan underlätta och en del praktiska åtgärder vi vill be dig att ta
hänsyn till.
Vi kommer arbeta med att förnya vatten- och avloppsledningsnätet. Att byta ut gamla VA-ledningar är nödvändigt för att säkra dricksvattenkvalitén och förebygga att ledningarna går sönder. Läckage kan skapa problem för både enskilda fastighetsägare och för de gemensamma systemen, det kan t ex orsaka källaröversvämningar.
SMS vid vattenavstängningar
Ibland är det svårt att i förväg ange datum och hålltider. Det beror på att oväntade saker kan hända. Oförutsedda markförhållanden, väderförhållanden eller andra lednings-installationer är exempel på vad som kan göra att arbetet fördröjs eller går snabbare.
Så långt det är möjligt meddelar vi dem som berörs om störningar i
vattendistributionen och vid större trafikstörningar via SMS och på vår
webbplats. Anmäl dig till vår SMS-tjänst eller kontakta vår Kundservice.
Under arbetet kan det bli tillfälliga och oplanerade korta stopp i
vattendistributionen som vi tyvärr inte alltid har möjlighet att förvarna om.
Missfärgning av vattnet kan uppstå när arbetena pågår. Detta brukar
försvinna om man spolar en stund i kranen.
Förberedelser vid en planerad vattenavstängning
- Håll kranarna stängda under angiven tid.
- Undvik vittvätt under det närmaste dygnet när vattnet kommit tillbaka
(eftersom vattnet kan vara missfärgat). - Tappa upp vatten på förhand som behövs till matlagning och dryck.
- För att spola i toaletten, häll ner en hel hink med vatten.
Att tänka på
Vi gör vårt yttersta för att minimera eventuella störningar under arbetet.
Med din hjälp kan vi utföra vårt arbete smidigare, snabbare och säkrare.
Vi ber dig ta hänsyn till följande:
- Parkera bilen en bit utanför arbetsområdet – då blir det lättare för
oss att komma fram och risken minskar att bilen blir smutsig. Arbetet kan innebära störningar när det gäller tillfarter, parkeringsmöjligheter samt laddplatser för elbilar. - Vänta med fönsterputsning – då vårt arbete eventuellt kan skapa en del
damm och smuts föreslår vi att du avvaktar med fönsterputsning tills
vårt arbete är slutfört.
Har du frågor eller synpunkter? Du når oss via vår Kundservice: 010-357 02 00
Frågor som gäller trafik och parkering besvaras av kommunens
kontaktcenter:010-352 00 00
Hälsningar
Kalmar Vatten
Kontakt
-
Kundservice
Besöksadress
BesöksadressTrädgårdsgatan 10
Postadress
PostadressBox 817, 391 28 Kalmar
ÖvrigtÖppettider:
Måndag–torsdag: 08:00–15:00
Lunchstängt: 11.30–12.30
Arbetsdag före helgdag: 08:00–14:00
Helgdagar: stängt