Social hållbarhet - säkert vatten till alla
Vi levererar säkert och hälsosamt dricksvatten till invånare, verksamheter och företag varje dag. Vårt uppdrag gäller inte bara idag utan också med ansvar för kommande generationer.
Klimatförändringar och torka är utmaningar som vi behöver ta höjd för, samtidigt som vår stad växer. Kalmar har goda förutsättningar för gott och hälsosamt vatten. Vi är redan i full gång att undersöka vilka de bästa lösningarna för framiden. Och en av dem är du. Genom att använda vattnet på ett ansvarsfullt sätt, är du med och skapar framtidens vattenförsörjning.
Regelbunden kontroll garanterar vattenkvalitén.
Allt vatten som går ut i Kalmars över 60 mil långa vattenledningar är kontrollerat i fleras steg. Vi mäter vattenkvalitén med automatisk övervakning och genom regelbunden provtagning. Grunden till ett bra dricksvatten är säker process och välfungerande vattenledningsnät från vattenuttag till kund. Det något vi följer upp och utvecklar hela tiden utifrån de behov som finns. Eftersom vatten är vårt viktigaste livsmedel finns lagstiftningen som skyddar från olika risker.Läs mer om vattenkvalitet
Vattnet ska räcka till alla
Vi lever i en torr del av landet och klimatförändringarna kommer att påverka möjligheterna till vattenförsörjningen än mer i framtiden genom variationer för nederbörden. Vi möter dessa utmaningar genom att undersöka hur vi kan få fram mer vatten. Förutom att söka fler uttagsplatser i Nybroåsen, kan avsaltat vatten från Kalmarsund vara ett alternativ. När det nya kretsloppsverket Kalmarsundsverket står klart, finns möjligheter att leverera återvunnet vatten till olika användningsområden i samhället, t ex bevattning. På det sättet kan vi avlasta dricksvattenanvändningen, till just dricksvatten.
Vi meddelar vid driftstörningar
Om olyckan är framme, har vi goda möjligheter att meddela alla berörda privatpersoner och företag om vad som gäller. Driftstörningarna kan handla om att det uppstått en vattenläcka och att fastigheter i ett visst område inte kan få vatten under reparationsarbetet och var de kan hämta vatten under tiden. Om vattnet skulle vara otjänligt att dricka, går vi ut med kokningsrekommendationer. Vår krisorganisation utbildas och övar regelbundet men har också erfarenhet att verka i skarpt läge. Tillsammans med Kalmar kommun har vi tagit fram en nödvattenplan om läget skulle bli riktigt allvarligt. Genom ett nätverk tillsammans med andra kommuner har vi kommit överens om hur vi kan stötta varandra vid kriser.
Läs mer om vår sms-tjänst
Dialogen med kunder och invånare är viktig för oss
I vår Kundservice får du ett personligt och professonellt bemötande under kontorstid. På kvällar och helger går samtalen till kommunens trygghets- och larmcentral. Vi vill inte bara informera när det uppstår problem utan även veta vad våra kunder tycker i vardagen. På vår webbplats finns möjlighet att lämna synpunkter och varje år gör vi en kundundersökning.
Det är nödvändigt att byta gamla VA-ledningar och bygga ut till nya områden. Ibland kan det uppstå störningar med trafikomledningar och buller. För att de som berörs, ska vara bättre förberedda, informerar vi i god tid.
VA-taxan
De flesta av Sveriges kommuner står inför samma utmaningar att förnya gamla ledningsnät och rusta upp eller bygga helt nya anläggningar för dricksvatten och avloppsrening samt olika insatser för klimatanpassning. Detta väntas innebära en fördubbling av VA-taxan och vi behöver kommunicera hur pengarna används.
För att nå alla invånare i Kalmar med information och råd om hållbar vattenanvändning skickar vi ut kundbrev två gånger per år.
Genom kommunikation och pedagogisk verksamhet bidrar Kalmar Vatten till flera mål inom social hållbarhet.
Skolbesök på Kalmars mellanstadier och annan pedagogisk verksamhet
Att redan tidigt börja reflektera över sitt eget beteende, hjälper barn och unga att utveckla hållbara vanor kring vattenanvändning. I skolans läroplan ingår att ta upp vattnets kretslopp och olika samhällsfunktioners uppdrag. Vi på Kalmar Vatten vill vara ett komplement kring detta och levendegöra hur vatten och avlopp fungerar i vår stad.
Under 2023 besökte vi 18 av Kalmars skolor och fick möjlighet att samtala med mer än 900 elever och lärare om dricksvatten, avloppsrening och miljötänk. Eftersom vi inte kan ta emot studiebesök under byggtiden för Kalmarsundsverket, får eleverna istället ta del av några av Kalmar Vattens uppdrag via en 3D-film i VR-glasögon.
Ett besök på plats ger förstås en starkare upplevelse, då man kan uppleva reningsprocessen med alla sinnen men det finns många fördelar med de virtuella besöken på skolorna. Alla skolor ges samma chans, oavsett hur långt de har till reningsverket. Att möta vår personal och ställa frågor direkt till oss brukar vara uppskattat. Under våren 2024 har vi redan träffat 600 elever och fortsätter med skolbesöken hos åk 5 och 6 under läsåret 2024/2025.
Kalmar Vatten har även samarbeten med Förskolan Trollet som med början 2023 arbetar med temat Vattnets förunderlighet. Med stort intresse undersöker barnen vad "vattenväktaren" i en av våra dagvattenanläggningar har för sig och vi inspireras av deras engegemang och innovationer.
Studenter på Linnéuniversitetets Masterprogram för innovation och design har under våren 2024 valt att göra ett projekt tillsammans med oss. Fem internationella studenter tog fram en interaktiv lektion för att lära sig mer om vattenbrist lokalt och globalt och hur vi kan hjälpas åt att minska den.
Vi vill pensionera friska medarbetare
Kompetenta och motiverade medarbetare är den viktigste förutsättningen för att verksamheten ska fungera. Därför har Kalmar Vatten ett friskvårdsprogram där både förebyggande fysisk träning, psykosocial hälsa ingår.
Fler sidor inom hållbarhet och miljö
Ekologisk hållbarhet - miljöarbete
Våra viktigaste miljöuppdrag är att rena spill- och dagvatten.
Ekonomisk hållbarhet - ansvarsfull resursanvändning
Långsiktighet och ansvarsfull resursanvändning ska prägla vår verksamhet.
Hållbarhetsmål och certifieringar
FN:s globala mål är vägledande för vårt hållbarhetsarbete.
Hållbar vattenanvändning
Du som använder vatten och vi som producerar dricksvatten och renar avloppsvatten behöver hjälpas åt.