Vanliga frågor - Taxa och fakturering
Här hittar du svar på vanliga frågor om fakturan och VA-taxan. Saknar du något? Kontakta Kundservice så hjälper vi dig.
Det vanliga är att våra fakturor skickas ut kvartalsvis. Alla som föredrar månadsfakturor kan naturligtvis få det kostnadsfritt, både privatpersoner och företag.
Om kreditfakturan är en flyttfaktura vill vi att du kontaktar oss och meddelar hur du vill ha dina pengar utbetalda.
Om du har fått en kreditfaktura och fortfarande bor i din fastighet drar vi automatiskt av beloppet på din nästa faktura men du kan alltid kontakta oss för att få det utbetalt.
Är du företagskund ber vi dig kontakta oss gällande hur ni vill att vi hanterar era kreditfakturor.
Kalmar Vattens verksamhet är helt avgiftsfinansierad, vilket innebär att inga skattemedel skjuts till för att täcka verksamhetens utgifter. Bolaget får enligt lag inte gå med vinst eller förlust och därför uppdateras taxan varje år för att avgifterna ska motsvara kostnaderna för att producera och leverera de kommunala vattentjänsterna.
Anledningen till att Kalmar Vatten höjer VA-taxan är ökade kostnader och nödvändiga investeringar. Samtidigt måste vi anpassa oss till klimatförändringar, nya lagkrav och ökat säkerhets- och beredskapsarbete. För att kunna fortsätta leverera rent dricksvatten hem i din kran och rena ditt spillvatten, behöver vi;
- säkra dricksvattenförsörjningen.
- bygga ett kretsloppsverk som möter upp nya miljökrav och säkrar ett friskt Kalmarsund.
- förnya våra VA-ledningar för att undvika onödiga kostnader vid läckor och översvämningarsamtidigt som vi säkrar dricksvattenkvalitén.
Vi har stor respekt för att höjningen påverkar Kalmar kommuns invånare. Därför arbetar vi ständigt med att effektivisera, prioritera, digitalisera och respektera varje taxekrona.
Fler driftstörningar, större säkerhetsrisker och ökade kostnader för reparationer är exempel på konsekvenser som kan uppstå, om vi inte höjer VA-taxan. Detta kan leda till försämrad dricksvattenkvalitet och sämre rening av spillvatten och dagvatten, som i sin tur kan göra att vi riskerar att inte följa de lagkrav som finns.
VA-taxan följer kostnadsutvecklingen i samhället och måste täcka nödvändiga investeringar. Prognosen är att VA-taxan kommer fortsätta att höjas de kommande tre åren. Alla Sveriges VA-bolag står inför stora investeringsbehov. Enligt branschorganisationen Svenskt Vatten behöver minst 600 miljarder kronor investeras nationellt de närmaste 15 åren. Många ledningar och anläggningar byggdes på 50- och 60-talet, och delfinansierades då av staten. Nu ligger ansvaret på VA-kunderna att finansiera nödvändiga investeringar.
Din avgift för vatten och avlopp ska täcka alla fasta kostnader för underhåll och renovering av VA-nätet. Dessa kostnader är relativt oförändrade oavsett om vattenanvändningen ökar eller minskar. Kalmar Vatten ska varje dag, dygnet runt, året om, driva och underhålla exempelvis:
- 1 reningsverk
- 3 dricksvattenverk
- 35 dagvattenanläggningar
- 137 pumpstationer
- 1554 km VA-ledningar
Även kostnader för utredning, säkerhetsarbete och administration ska täckas av den fasta avgiften.
Kommunernas olika förutsättningar och utmaningar, så som till exempel storlek, markförhållanden, antalet anslutna invånare, ledningslängd, antal vatten- och avloppsreningsverk gör att VA-taxans struktur och dess avgifter ser olika ut i olika kommuner. De avgifter som tas ut motsvarar de kostnader som respektive kommun har. Det är kommunfullmäktige i varje kommun som beslutar om kommunens VA-taxa.
När VA-ledningarna är nedgrävda och klara att användas förmedlar VA-huvudmannen till fastighetsägaren var fastigheten kan ansluta sig (en förbindelsepunkt). I samband med att förbindelsepunkten förmedlas finns möjligheten att ansluta sig och därmed inträder betalningsskyldigheten för såväl anläggningsavgift som för brukningsavgift.
Det innebär att även om det inte finns någon byggnad på plats måste fastighetsägaren betala för sig eftersom det finns en möjlighet att använda det allmänna VA-ledningsnätet. Det anses inte rättvist och skäligt att låta övriga kunder betala för den kostnad som nu har uppstått i och med att byggnationen av ledningar och övriga anpassningar är klara, utan den ska belastas fastighetsägaren.
Beviljat bygglov likställs med uppförd byggnad. Innan bygglov har beviljats betalas den grundavgiften av brukningsavgiften (om avgiftsskyldighet har inträtt). Efter beviljat bygglov erläggs även bostadsenhetsavgiften. När mätare är monterad betalar du för förbrukningen.
Brukningsavgiften har flera nivåer för att de ska vara så rättvisa som möjligt:
- Nivå 1: Ledningar är EJ klara, inkoppling inte möjlig = ingen avgift.
- Nivå 2: Ledningar klara, inkoppling möjlig, fastigheten är obebyggd = grundavgift.
- Nivå 3: Ledningar klara, inkoppling möjlig, fastigheten är obebyggd, bygglov finns = grundavgift plus fast avgift per bostadsenhet.
- Nivå 4: Ledningar klara, inkoppling möjlig, fastigheten är bebyggd (slutbesked) = grundavgift plus fast avgift per bostadsenhet plus rörlig avgift pris per kubikmeter enligt förbrukad mängd.
För att en byggnad ska klassas som lagerlokal ska 50 procent eller mer av lokalytan vara ett lager. Med lager menar vi att där förvaras varor och endast personalen har tillgång till dessa utrymmen.
Om kunderna får gå in på lagret och plocka till sig dessa varor är det istället en lokalyta. Om byggnaden uppfyller kravet för lager erläggs en bostadsenhetsavgift per 300 m2 yta istället för 150 m2 som det är för övriga lokaler.
Fler sidor inom frågor och svar
Dricksvatten och mätning
Frågor om dricksvatten och vattenmätning.
Avlopp från hushåll
Frågor om spillvatten och dagvatten.
Läckor och översvämningar
Frågor om läckor och källaröversvämningar.
Ny kund och flyttanmälan
Frågor för dig som ska ansluta dig eller flytta.