Vanliga frågor - Dricksvatten och mätare
Här hittar du svar på vanliga frågor om dricksvatten och mätaren. Saknar du något? Kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Vattenmätaren
Vi byter alla kunders vattenmätare med jämna intervall. Detta gör vi för att säkra att du alltid har en felfri mätare som visar rätt förbrukning. Inför ett vattenmätarbyte ber vi dig kontrollera din nuvarande installation. Punkterna nedan bör gås igenom så att eventuella åtgärder är klara när vi kommer på besök.
För att vi ska kunna göra byte av vattenmätare så enkelt och säkert som möjligt, är det viktigt att du kontrollerar:
- att en vattenmätarkonsol finns monterad
- att ventilen i anslutning till vattenmätaren inte är av typen LK580, LK581 eller LK582
- att ventilerna före och efter vattenmätaren håller tätt
- att vattenmätaren är lättåtkomlig. Inbyggda eller blockerade mätare ska göras åtkomliga för vår personal vid mätarbyte
Varför behövs en vattenmätarkonsol?
Vattenmätarkonsolen är ett väggfäste som sitter bakom vattenmätaren
och som fäster i röret på var sin sida om vattenmätaren. Med en mätarkonsol blir installationen mer stabil vilket gör att det inte blir någon påverkan på rören i samband med vattenmätarbytet. Bytet blir säkrare och risken för framtida läckage och strömförande ledningar minskar.
Har du en fastighet där mätaren är monterad utan konsol ber vi dig att montera en sådan, för din egen säkerhet. Det är tillåtet att montera en konsol på egen hand, annars rekommenderar vi att kontakta en VVS-firma för installation.
Vilken storlek ska konsolen ha?
Storlek på konsolen varierar beroende på vilket flöde som ska passera mätstället, liter/sekund. För villor ska det vara en konsol för mätare som har en bygglängd på 190 millimeter. För större fastigheter ber vi er kontakta Kalmar Vatten så det inte blir några missförstånd.
Kontrollera dina avstängningsventiler
Stäng ventilen innan mätaren (mellan mätare och förbindelsepunkten in till huset) och öppna en kran. Om mätaren står stilla (kugghjulet snurrar inte) och inget vatten rinner i kranen så fungerar ventilen. Kontrollera ventilen efter vattenmätaren på samma sätt.
Äldre avstängningsventiler måste bytas ut
Det finns ett antal olika avstängningsventiler till vattenmätare. Ventil LK580, LK581 och LK582 är varianter med svart ratt som finns i anslutning till vissa vattenmätare. Ventilerna är av en äldre modell och har visat sig ha brister i konstruktionen och är inte längre godkända. Detta har orsakat omfattande vattenskador i samband med byte av vattenmätaren.
Om du har en ventil LK580, LK581 eller LK582, ber vi dig att kontakta VVS-firma för byte till annan modell. Ventil LK580, en av modellerna som du måste byta ut. Den har svart ratt och är märkt LK580.
Om du har fått en tid för byte av vattenmätare
Saknar du en fungerande mätarkonsol, har en ventil av typen LK580, LK581 och LK582 eller om dina ventiler inte håller tätt och detta inte hinner åtgärdas innan vårt besök ber vi dig vänligen att kontakta oss för att boka en ny tid.
Vattenmätaren byts ut regelbundet för att vi ska kunna garantera att den visar rätt. För villafastigheter byts mätaren vart tionde år (mätare av storlek Q3 4 m³/h). Större mätare byts vart femte år.
Från 2017 monterar Kalmar Vatten endast digitala fjärravlästa vattenmätare vid byte.
När det är dags för mätarbyte kontaktar vi dig i god tid. Om tiden du har fått inte passar kan du alltid kontakta oss så byter vi till en annan tid som passar dig.
Det är lätt att tro men erfarenheter visar att det ytterst sällan är fel på vattenmätaren utan att felet oftast är inom fastighetsägarens egna anläggning. Läs vidare om de kontroller du själv kan och bör göra innan du kontaktar oss för vidare rådgivning.
Har du ovanligt hög vattenförbrukning rekommenderar vi dig som har en mekanisk vattenmätare att kontrollera vattenmätaren när inget vatten förbrukas. Titta på det svarta kugghjulet uppe på mätaren, om den rör på sig trots att inget vatten tas i fastigheten kan det mycket väl vara en vattenläcka.
Har du en digital mätare varnar den för läckagelarm genom att visa en felkod.
I vissa fall kan en vattenmätarbrunn behövas.
- Om installation i hus/byggnad inte är garanterat frostsäkert
- Om ledningsnätet inne på fastigheten inte går från huvudbyggnad med en vattenmätare till nästa hus, utan ledningsnätet delas innan mätning sker.
Om det inte är möjligt att montera vattenmätaren inomhus är alternativet att installera en isolerad vattenmätarbrunn utomhus. Du som fastighetsägare står själv för kostnaden av vattenmätarbrunnen. Brunnen ska ha en inre diameter på 600mm och vattenmätaren blir upplyftningsbar tack vare flexibla slangar.
Alla nya vattenmätare måste enligt lag testas innan montering. Våra vattenmätare testas med 200 liter vatten vilket gör att vattenmätaren står på 0,2 kubikmeter när den monteras.
I våra system använder vi endast heltal. Det gör att vi avrundar nedåt till senast förbrukade hela kubik när vi sedan byter din vattenmätare.
Dricksvatten
Kalmar Vatten levererar och ansvarar för kallt dricksvatten.
Om du har problem med varmvattnet så ska du istället kontakta:
- din hyresvärd, om du bor i ett flerbostadshus
- en fackman, om du har egen varmvattenberedare
- Kalmar Energi, om du som fastighetsägare är ansluten till fjärrvärmenätet.
Kontakta Kalmar Energi Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vattenkiosken på Grindängsvägen 4 förbättrar tillgången till dricksvatten. Här kan speditörer med yrkesmässig vattenanvändning hämta vatten dygnet runt. Registrering av vattenuttag och betalningsunderlag är fullt ut digitaliserat. På vattenkiosken finns även en mindre kran med nödvatten. Där kan vem som helst, när som helst, hämta en mindre mängd dricksvatten, exempelvis vid en vattenläcka. Nödvattnet är alltid gratis.
Vattenkiosken finns på Grindängsvägen 4. Här kan du som privatperson hämta dricksvatten vid behov tex vid en läcka eller missfärgat vatten. Vid frågor kontakta kundservice på 010-357 02 00. Speditörer som kör vatten för yrkesmässig hantering kan ansöka om nyckel till vattenkiosken i tjänsten VA-anmälan.
Mangan förekommer naturligt i berggrunden och sprids via grundvattnet. Vi får i oss mangan genom maten vi äter och genom dricksvattnet. I samband med kopplingsarbeten på ledningsnätet lossnar ibland avlagringar av manganoxid som normalt sitter relativt hårt bundet på vattenledningarnas insida. När flödena ändras eller när luft kommer in i systemet kan dessa partiklar rivas loss och göra vattnet missfärgat.
- Duscha istället för att bada i badkar. Stäng av vattnet medan du tvålar in dig och tvättar håret. Klarar du att ta lite kortare duschar? 60 liter kan du spara genom att korta ner duschen 5 min.
- Fyll disk- och tvättmaskin innan du kör och använd eko-program.
- Organisera disken och skrapa av fett och matrester innan du diskar, så går det åt mindre vatten för att få disken ren.
- Använd diskbalja för handdisk istället för att diska under rinnande vatten.
- Ha vatten i kylskåpet om du gillar kallt vatten, så slipper du spola så länge innan det blir kallt och stäng av vattnet när du borstar tänderna. 48 liter kan du spara på att stänga kranen når du inte använder vatten under 4 min om dagen.
- Samla regnvatten för att vattna i trädgården. En vattenspridare kan dra 150 liter på 20 minuter.
- Installera snålspolande toaletter, kran- och duschmunstycken.
- Om något står och droppar, byt packning eller reparera.
- För en äldre, högförbrukande toalettstol kan man begränsa mängden vatten som används flör att spola genom att lägga ner en tegelsten i vattentanken.
- Förutom att spara vatten kan du spara pengar och energi genom dessa tips! Ett klimatsmart val med andra ord.
- Du som är kund hos oss kan följa upp din vattenförbrukning genom att logga in på Mina sidor:
- Fler tips hittar du på sidan:
I Kalmar kan du fylla en pool med kommunalt vatten, bara du gör på rätt sätt. Det är inte några problem att fylla en barnpool eller en badtunna med hjälp av trädgårdsslang i lugn takt. Att toppfylla en större pool efter vintern går också bra. För fyllning av en pool större än 2 kubikmeter (2 000 liter) hänvisas till en speditör som kan fylla med hjälp av tankbil. Om du fyller med högt flöde kan turbulensen i vattenledningarna göra att rost och avlagringar av mangandioxid släpper från ledningarna och vattnet blir grumligt i poolen. Det är inte ovanligt att ett helt område drabbas av missfärgningar när en eller flera fastigheter gör stora vattenuttag på ledningsnätet.
För att vattnet ska vara hälsosamt finns det många regler och ett program för att följa upp kvalitén. Alla Sveriges kommuner har rutiner för t ex. skötsel och provtagning bestämda i egenkontrollprogram. Vattenproduktionen granskas av kommunens livsmedelsinspektörer. Varje månad tas flera prover både på vattenverk och ute på ledningsnätet. Dessutom tillsätts en liten mängd klor som avdödar eventuella bakterier i vattnet.Här finns typiska mätvärden för vattenkvalitén.
Vi tillsätter en låg halt klor som en så kallad mikrobiologisk barriär. Klor avdödar eventuella bakterier m m i vattnet. Klorhalten sjunker successivt i vattenledningarna och brukar vara nära noll framme hos konsumenterna. Det är mycket ovanligt att någon känner smak eller lukt av klor. I samband med en läcka eller annan driftstörning kan det vara nödvändigt att höja klorhalten. Vid kraftiga höjningar meddelar vi detta på sidan driftstörningar. Om du känner smak eller lukt av klor eller någon annan störning i vattenkvalitén och inte hittar information om detta under driftstörningar, ber vi dig kontakta kundservice.
I samband med reparationsarbeten eller stora vattenuttag kan rost och andra avlagringar lossna från ledningarna. Då blir vattnet brunt och ibland kan man se synliga partiklar. Det ser oaptitligt ut men är normalt inte farligt att dricka. Spola i kranen en stund så brukar det försvinna. Undvik vittvätt tills vattnet är klart igen. Om det kommer in luft i ledningarna i samband med underhållsarbeten kan vattnet bli vitt eller mjölkigt. Det är inte heller farligt och kan oftast avhjälpas genom att spola i kranen.
Det brukar räcka att spola i kranen en stund för att få bort missfärgat vatten efter ett reparationsarbete. Om vattnet inte blir klart, vänta en stund och spola igen. Om det inte hjälper efter upprepade försök ber vi dig att kontakta vår kundservice. På sidan driftstörningar lägger vi ut aktuell information om ett område har problem med grumligt vatten. I sällsynta fall kan det handla om att vattnet har förhöjda halter av bakterier.
Missfärgat vatten och bakterier
I sällsynta fall kan vattnet bli grumligt om det har kommit in jord eller avloppsvatten i ledningarna eller att bakterier växer till. Då ska man inte dricka vattnet utan att först kontrollera vad som gäller. På sidan driftstörnigar lägger vi ut aktuell information om vattnet behöver kokas eller om man inte ska dricka vattnet över huvudtaget.
Vi skickar också ut information via SMS till mobiltelefoner i berört område och informerar i Sveriges Radio Kalmar.Anmäl dig till vår SMS-tjänst och få information vid driftstörningar
Vi tillsätter en låg halt klor som en så kallad mikrobiologisk barriär. Klor avdödar eventuella bakterier med mera i vattnet. Klorhalten sjunker successivt i vattenledningarna och brukar vara nära noll framme hos konsumenterna. Det är mycket ovanligt att någon känner smak eller lukt av klor vid normal drift. Vid förändrade produktionsförhållanden eller i samband med en läcka eller annan driftstörning kan det vara nödvändigt att höja klorhalten. Vid kraftiga höjningar meddelar vi detta på vår webbplats:Pågående arbeten och driftstörningar
Om du känner smak/lukt av klor eller någon annan störning i vattenkvalitén och inte hittar information om detta under driftstörningar, ber vi dig kontakta kundservice.
Dricksvattnet i Kalmar är mjukt i nästan hela kommunen, 3,0 - 4,0 dH på de flesta orter. Vattnets hårdhet anges ofta i doseringsanvisningar för tvättmedel. Lägsta dosen räcker, det blir rent ändå.Läs mer om vattnets kvalitet på sidan om produktion av dricksvatten.
Mikroorganismer, till exempel bakterier, virus och parasiter som vi blir sjuka av kan komma in i vattenledningsnätet. Då behöver vattnet kokas innan det används till dryck och matlagning. Om vi misstänker att det kan finnas skadliga ämnen i vattnet, varnar vi alltid via sms och radio.Läs mer om kokningsrekommendationer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Fler sidor inom frågor och svar
Avlopp från hushåll
Frågor om spillvatten och dagvatten.
Läckor och översvämningar
Frågor om läckor och källaröversvämningar.
Ny kund och flyttanmälan
Frågor för dig som ska ansluta dig eller flytta.
Taxa och fakturering
Frågor om VA-taxan och fakturafrågor.