Frågor och svar för företagskunder
Här har vi samlat svar på bra frågor som vi fått från er kunder. Hoppas att du hittar svaret på din fråga. Om inte så är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice.
Taxa och fakturering
Det vanliga är att våra fakturor skickas ut kvartalsvis. Alla som föredrar månadsfakturor kan naturligtvis få det kostnadsfritt, både privatpersoner och företag.
Om kreditfakturan är en flyttfaktura vill vi att du kontaktar oss och meddelar hur du vill ha dina pengar utbetalda.
Om du har fått en kreditfaktura och fortfarande bor i din fastighet drar vi automatiskt av beloppet på din nästa faktura men du kan alltid kontakta oss för att få det utbetalt.
Är du företagskund ber vi dig kontakta oss gällande hur ni vill att vi hanterar era kreditfakturor.
Kalmar Vattens verksamhet är helt avgiftsfinansierad, vilket innebär att inga skattemedel skjuts till för att täcka verksamhetens utgifter. Bolaget får enligt lag inte gå med vinst eller förlust och därför uppdateras taxan varje år för att avgifterna ska motsvara kostnaderna för att producera och leverera de kommunala vattentjänsterna.
Anledningen till att Kalmar Vatten höjer VA-taxan är ökade kostnader och nödvändiga investeringar. Samtidigt måste vi anpassa oss till klimatförändringar, nya lagkrav och ökat säkerhets- och beredskapsarbete. För att kunna fortsätta leverera rent dricksvatten hem i din kran och rena ditt spillvatten, behöver vi;
- säkra dricksvattenförsörjningen.
- bygga ett kretsloppsverk som möter upp nya miljökrav och säkrar ett friskt Kalmarsund.
- förnya våra VA-ledningar för att undvika onödiga kostnader vid läckor och översvämningarsamtidigt som vi säkrar dricksvattenkvalitén.
Vi har stor respekt för att höjningen påverkar Kalmar kommuns invånare. Därför arbetar vi ständigt med att effektivisera, prioritera, digitalisera och respektera varje taxekrona.
Fler driftstörningar, större säkerhetsrisker och ökade kostnader för reparationer är exempel på konsekvenser som kan uppstå, om vi inte höjer VA-taxan. Detta kan leda till försämrad dricksvattenkvalitet och sämre rening av spillvatten och dagvatten, som i sin tur kan göra att vi riskerar att inte följa de lagkrav som finns.
VA-taxan följer kostnadsutvecklingen i samhället och måste täcka nödvändiga investeringar. Prognosen är att VA-taxan kommer fortsätta att höjas de kommande tre åren. Alla Sveriges VA-bolag står inför stora investeringsbehov. Enligt branschorganisationen Svenskt Vatten behöver minst 600 miljarder kronor investeras nationellt de närmaste 15 åren. Många ledningar och anläggningar byggdes på 50- och 60-talet, och delfinansierades då av staten. Nu ligger ansvaret på VA-kunderna att finansiera nödvändiga investeringar.
Din avgift för vatten och avlopp ska täcka alla fasta kostnader för underhåll och renovering av VA-nätet. Dessa kostnader är relativt oförändrade oavsett om vattenanvändningen ökar eller minskar. Kalmar Vatten ska varje dag, dygnet runt, året om, driva och underhålla exempelvis:
- 1 reningsverk
- 3 dricksvattenverk
- 35 dagvattenanläggningar
- 137 pumpstationer
- 1554 km VA-ledningar
Även kostnader för utredning, säkerhetsarbete och administration ska täckas av den fasta avgiften.
Kommunernas olika förutsättningar och utmaningar, så som till exempel storlek, markförhållanden, antalet anslutna invånare, ledningslängd, antal vatten- och avloppsreningsverk gör att VA-taxans struktur och dess avgifter ser olika ut i olika kommuner. De avgifter som tas ut motsvarar de kostnader som respektive kommun har. Det är kommunfullmäktige i varje kommun som beslutar om kommunens VA-taxa.
När VA-ledningarna är nedgrävda och klara att användas förmedlar VA-huvudmannen till fastighetsägaren var fastigheten kan ansluta sig (en förbindelsepunkt). I samband med att förbindelsepunkten förmedlas finns möjligheten att ansluta sig och därmed inträder betalningsskyldigheten för såväl anläggningsavgift som för brukningsavgift.
Det innebär att även om det inte finns någon byggnad på plats måste fastighetsägaren betala för sig eftersom det finns en möjlighet att använda det allmänna VA-ledningsnätet. Det anses inte rättvist och skäligt att låta övriga kunder betala för den kostnad som nu har uppstått i och med att byggnationen av ledningar och övriga anpassningar är klara, utan den ska belastas fastighetsägaren.
Beviljat bygglov likställs med uppförd byggnad. Innan bygglov har beviljats betalas den grundavgiften av brukningsavgiften (om avgiftsskyldighet har inträtt). Efter beviljat bygglov erläggs även bostadsenhetsavgiften. När mätare är monterad betalar du för förbrukningen.
Brukningsavgiften har flera nivåer för att de ska vara så rättvisa som möjligt:
- Nivå 1: Ledningar är EJ klara, inkoppling inte möjlig = ingen avgift.
- Nivå 2: Ledningar klara, inkoppling möjlig, fastigheten är obebyggd = grundavgift.
- Nivå 3: Ledningar klara, inkoppling möjlig, fastigheten är obebyggd, bygglov finns = grundavgift plus fast avgift per bostadsenhet.
- Nivå 4: Ledningar klara, inkoppling möjlig, fastigheten är bebyggd (slutbesked) = grundavgift plus fast avgift per bostadsenhet plus rörlig avgift pris per kubikmeter enligt förbrukad mängd.
Flyttanmälan
Nej, det gör vi inte. Vid försäljning av en fastighet behöver säljaren eller köparen anmäla det till oss. I samband med överlåtelsen läser ni av vattenmätaren. Ta gärna en bild för dokumentation. När vi har fått in en slutavläsning kan vi genomföra ägarbytet.
Det finns två alternativ för dig som fastighetsägare.
- Vi kan hjälpa dig att distribuera vattenfakturan direkt till din hyresgäst. Du behöver då anmäla din hyresgäst med hjälp av ett formulär och godkänna att hyresgästen får tillgång till uppgifter rörande din fastighet.
- Vattenfakturan kan skickas till dig som fastighetsägare och du gör upp med din hyresgäst hur vattenavgifterna ska betalas.
Vad som är viktigt att känna till är att ansvaret för din fastighet förs inte över till hyresgästen. Detta gäller även betalningen av förbrukningsfakturorna.
Enligt lagen om allmänna vattentjänster är VA-huvudmannens juridiska relation alltid med fastighetsägaren och inte med hyresgästen. I praktiken innebär det att om det går så långt att vi stänger av vattnet till din fastighet på grund av obetalda fakturor kommer vi inte sätta på det igen förrän skulden är reglerad även om din hyresgäst har flyttat ut. Detta gör att många väljer att på något sätt inkludera vattenförbrukningen i hyran till sin hyresgäst istället.
Länk till E-tjänst: Godkännande av hyresgäst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ring gärna till oss på Kundservice så förklarar vi mer.010-357 02 00
Vi stänger inte av vattnet bara för att det blir nya ägare till en fastighet.
Om du har köpt eller sålt en fastighet, ska du anmäla ägarbyte. Så länge vi inte har fått in någon anmälan om ägarbyte är det säljaren som forsätter att få fakturan.
Som säljare av fastigheten är det enklast att göra anmälan om ägarbyte via Mina sidor. Är du köpare av fastigheten och ny kund hos oss behöver du anmäla dig via vår e-tjänst, eller kontakta vår Kundservice så hjälper de dig.
Läs mer om ägarbyte Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läckor och översvämningar
Om du har en mekanisk vattenmätare kan du kontrollera vattenflödet med det svarta, lilla kugghjulet på mätaren. Om vattnet är avstängt i fastigheten ska mätaren stå stilla, annars kan det finnas en vattenläcka. Eller har du en digital mätare som varnar för läckage, kan du läs mer om orsaker till vattenläckor:
Om din toalett står och rinner ska du omedelbart kontakta en rörmokare eller någon annan som kan hjälpa dig att rätta till felet. Kalmar Vatten hjälper i regel inte till inne på fastigheten om det inte har med vattenmätaren att göra. En läckande toalett kan snabbt orsaka en stor överförbrukning, så du bör ta problemet på största allvar och se till att avhjälpa det.
Mangan förekommer naturligt i berggrunden och sprids via grundvattnet. Vi får i oss mangan genom maten vi äter och genom dricksvattnet. I samband med kopplingsarbeten på ledningsnätet lossnar ibland avlagringar av manganoxid som normalt sitter relativt hårt bundet på vattenledningarnas insida. När flödena ändras eller när luft kommer in i systemet kan dessa partiklar rivas loss och göra vattnet missfärgat. Mangandioxiden är brun eller brunsvart.
Vattenmätare och avläsning
Vi byter alla kunders vattenmätare med jämna intervall. Detta gör vi för att säkra att du alltid har en felfri mätare som visar rätt förbrukning. Inför ett vattenmätarbyte ber vi dig kontrollera din nuvarande installation. Punkterna nedan bör gås igenom så att eventuella åtgärder är klara när vi kommer på besök.
För att vi ska kunna göra byte av vattenmätare så enkelt och säkert som möjligt, är det viktigt att du kontrollerar:
- att en vattenmätarkonsol finns monterad
- att ventilen i anslutning till vattenmätaren inte är av typen LK580, LK581 eller LK582
- att ventilerna före och efter vattenmätaren håller tätt
- att vattenmätaren är lättåtkomlig. Inbyggda eller blockerade mätare ska göras åtkomliga för vår personal vid mätarbyte
Varför behövs en vattenmätarkonsol?
Vattenmätarkonsolen är ett väggfäste som sitter bakom vattenmätaren
och som fäster i röret på var sin sida om vattenmätaren. Med en mätarkonsol blir installationen mer stabil vilket gör att det inte blir någon påverkan på rören i samband med vattenmätarbytet. Bytet blir säkrare och risken för framtida läckage och strömförande ledningar minskar.
Har du en fastighet där mätaren är monterad utan konsol ber vi dig att montera en sådan, för din egen säkerhet. Det är tillåtet att montera en konsol på egen hand, annars rekommenderar vi att kontakta en VVS-firma för installation.
Vilken storlek ska konsolen ha?
Storlek på konsolen varierar beroende på vilket flöde som ska passera mätstället, liter/sekund. För villor ska det vara en konsol för mätare som har en bygglängd på 190 millimeter. För större fastigheter ber vi er kontakta Kalmar Vatten så det inte blir några missförstånd.
Kontrollera dina avstängningsventiler
Stäng ventilen innan mätaren (mellan mätare och förbindelsepunkten in till huset) och öppna en kran. Om mätaren står stilla (kugghjulet snurrar inte) och inget vatten rinner i kranen så fungerar ventilen. Kontrollera ventilen efter vattenmätaren på samma sätt.
Äldre avstängningsventiler måste bytas ut
Det finns ett antal olika avstängningsventiler till vattenmätare. Ventil LK580, LK581 och LK582 är varianter med svart ratt som finns i anslutning till vissa vattenmätare. Ventilerna är av en äldre modell och har visat sig ha brister i konstruktionen och är inte längre godkända. Detta har orsakat omfattande vattenskador i samband med byte av vattenmätaren.
Om du har en ventil LK580, LK581 eller LK582, ber vi dig att kontakta VVS-firma för byte till annan modell. Ventil LK580, en av modellerna som du måste byta ut. Den har svart ratt och är märkt LK580.
Om du har fått en tid för byte av vattenmätare
Saknar du en fungerande mätarkonsol, har en ventil av typen LK580, LK581 och LK582 eller om dina ventiler inte håller tätt och detta inte hinner åtgärdas innan vårt besök ber vi dig vänligen att kontakta oss för att boka en ny tid.
Vattenmätaren byts ut regelbundet för att vi ska kunna garantera att den visar rätt. För villafastigheter byts mätaren vart tionde år (mätare av storlek Q3 4 m³/h). Större mätare byts vart femte år.
Från 2017 monterar Kalmar Vatten endast digitala fjärravlästa vattenmätare vid byte.
När det är dags för mätarbyte kontaktar vi dig i god tid.
Det är lätt att tro men erfarenheter visar att det ytterst sällan är fel på vattenmätaren utan att felet oftast är inom fastighetsägarens egna anläggning.
Har du ovanligt hög vattenförbrukning rekommenderar vi dig som har en mekanisk vattenmätare att kontrollera vattenmätaren när inget vatten förbrukas. Titta på det svarta kugghjulet uppe på mätaren, om den rör på sig trots att inget vatten tas i fastigheten kan det mycket väl vara en vattenläcka.
Har du en digital mätare varnar den för läckagelarm genom att visa en felkod.
I vissa fall kan en vattenmätarbrunn behövas.
- Om installation i hus/byggnad inte är garanterat frostsäkert.
- Om ledningsnätet inne på fastigheten inte går från huvudbyggnad med en vattenmätare till nästa hus, utan ledningsnätet delas innan mätning sker.
Om det inte är möjligt att montera vattenmätaren inomhus är alternativet att installera en isolerad vattenmätarbrunn utomhus. Du som fastighetsägare står själv för kostnaden av vattenmätarbrunnen. Brunnen ska ha en inre diameter på 600 millimeter och vattenmätaren blir upplyftningsbar tack vare flexibla slangar.
Alla nya vattenmätare måste enligt lag testas innan montering. Våra vattenmätare testas med 200 liter vatten vilket gör att vattenmätaren står på 0,2 kubikmeter när den monteras.
I våra system använder vi endast heltal. Det gör att vi avrundar nedåt till senast förbrukade hela kubik när vi sedan byter din vattenmätare.
I ditt brev finns en QR-kod och länk som du kan använda för att boka om din tid.
Ombokning kan göras fram till två dagar före bokat besök. Det kostar inget att boka om din tid. Om du inte är hemma vid tiden för mätarbytet och inte har bokat om din tid blir du skyldig att betala för ett förgävesbesök enligt gällande VA-taxa.
Har du inte kvar ditt brev behöver du kontakta vår Kundservice för att boka om din tid.
Om vi har missat din tid för vattenmätarbyte och fått ett brev om förgävesbesök behöver du kontakta vår Kundservice.
Om du har åtgärdat brister vid din vattenmätarplats behöver du kontakta vår Kundservice för att boka en ny tid.
Avlopp från hushåll
Reningsverket har som uppgift att ta emot och rena spillvatten av hushållskaraktär. Alltså kiss, bajs och toapapper från toaletten. Även avlopp från dusch, tvättmaskin och det som släpps ut från handdisk eller diskmaskin - efter det att du har skrapat av tallrik och kokkärl ordentligt innan. Använd gärna miljömärkta produkter. De är lätt nedbrytbara i reningsverket och skonsamma för miljön.
Det enda som får spolas ner i toaletten är kiss, bajs och toalettpapper. I vasken spolar du bara ner diskvatten och drycker. Ingenting annat.Läs mer på vår sida "Tänk efter före du spolar"
Pool- och bassängvatten som innehåller klor ska alltid avkloreras innan poolen töms. Detta gäller även mindre pooler som spabad och badtunnor.
Det är inte tillåtet att släppa ut klorerat poolvatten till dagvatten- eller spillvattennätet, det vill säga till fastighetens golvbrunn, toalett, kök, gatubrunnar eller motsvarande.
Det är inte heller lämpligt att släppa ut klorerat vatten i hav, sjöar och vattendrag, det skadar både växt och djurlivet.
Garage i anslutning till bostäder, som till exempel villa-, samfällighets- eller bostadsrättsgarage, utan spolmöjligheter eller tappkran, ska i första hand vara avloppslösa. Dessa har i allmänhet få fordonsrörelser och eventuellt smältvatten ska kunna avdunsta.
Garage med spolmöjlighet/tappkran, eller där större mängder smältvatten kan uppstå, ska vara utrustade med slam- och oljeavskiljare. Avloppsvattnet ska efter oljeavskiljare ledas till spillvattennätet.
Offentliga garage, parkeringshus, bussgarage och liknande ska, om det finns avlopp, ha oljeavskiljare och vara anslutna till spillvattennätet.
Fler sidor inom kund företag
Ansluta till kommunalt VA
Bra att veta för dig som ska bli kund.
Spillvatten från företag
Vissa typer av spillvatten från företag måste anmälas till oss.
Vattenkiosken
Så gör du som speditör för att hämta vatten. Ansök om nyckel i vår e-tjänst.
SMS vid driftstörningar
Registrera ditt mobilnummer så får du sms vid driftstörningar i ditt område.
Sprinkler och brandposter
Här hittar du vår policy för sprinkler och brandposter.