Här har vi samlat svar på bra frågor som vi fått från er kunder. Hoppas att du hittar svaret på din fråga. Om inte så är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice.
Det vanliga är att våra fakturor skickas ut kvartalsvis. Fritidshus får i regel fakturor halvårsvis medan större företag får månadsfakturor. Alla som föredrar månadsfakturor kan naturligtvis få det kostnadsfritt, både privatpersoner och företag.
Kontakta kundservice på telefon 0480-45 12 10 eller via e-post info@kvab.kalmar.se
Om kreditfakturan är en flyttfaktura vill vi att du kontaktar oss och meddelar hur du vill ha dina pengar utbetalda. Vi kan antingen sätta in pengarna direkt på ett konto eller skicka ut ett utbetalningskort.
Om du har fått en kreditfaktura och fortfarande bor i din fastighet drar vi automatiskt av beloppet på din nästa faktura om beloppet är under 500 kr. Är kreditfakturan på mer än 500 kr betalar vi ut pengarna om du som kund kontakar oss och begär utbetalning, annars drar vi av beloppet på nästa vattenfaktura.
Är du företagskund ber vi dig kontakta oss gällande hur ni vill att vi hanterar era kreditfakturor.
Med autogiro får du i god tid innan betalning en fakturaspecifikation från oss. Beloppet dras sedan automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Därmed är det ingen risk att glömma betala eller skriva fel OCR-nummer. Autogiro är helt gratis.
Om du vill göra dina betalningar till Kalmar Vatten AB via autogiro, så behöver vi en anmälan från dig. Du kan hämta en blankett genom länken:
Skriv ut, fyll i och skriv under blanketten ovan och skicka den till oss.
Eftersom vi behöver underskriften kan blanketten inte skickas via hemsidan. Det går bra att scanna en underskriven ansökan och mejla som pdf eller bild. Kontakta kundservice om du vill att vi skickar blanketten till dig.
Kontakta kundservice på telefon 0480-45 12 10 eller via e-post info@kvab.kalmar.se
Både E-faktura och E-postfaktura är ett digitalt sätt att distribuera en faktura på och ett sätt som är miljövänligt eftersom vi sparar både papper, tryck och transport!
För att få fakturor från Kalmar Vatten som E-faktura måste du gå in på din internetbank och där välja att du vill få fakturor från Kalmar Vatten som E-faktura. Det är ett smidigt och miljövänligt sätt att betala sina fakturor på, internetbanken hjälper dig så att rätt OCR-nummer och belopp används vid inbetalningen. Normalt brukar det ta ett par dagar från dess att du anmäler dig till E-faktura tills dess att tjänsten är aktiverad. Vi på Kalmar Vatten skickar uppgifter till din bank med hjälp av ditt personnummer. Vi på Kalmar Vatten får aldrig reda på dina kontouppgifter. E-faktura är gratis.
Om du föredrar att få din faktura i PDF-format skickad direkt till en mailadress ska du kontakta kundservice så hjälper vi dig. Den fakturan som du annars skulle få på papper kommer nu direkt till din email oavsett vart du befinner dig. Epost-faktura är en bra tjänst för de som reser mycket eller har flera boenden. Många företag föredrar E-postfaktura eftersom underlagen är lika tydliga som en pappersfakutra men kan smidigt hanteras i digitalt format. Epost-faktura är ett bra miljöval eftersom vi sparar på både papper, tryck och transport. Epost-faktura är gratis.
Kontakta kundservice på telefon
0480-45 12 10
eller via e-post
info@kvab.kalmar.se
Kalmar Vatten har uppdraget att hantera tjänsterna för vatten och avlopp i Kalmar kommun. Verksamheten finansieras helt av VA-taxan (inga skattemedel används). Intäkter och kostnader ska spegla varandra.
Exempel på kostnader som taxan ska täcka är:
När taxan höjs är det inte alltid lätt att som kund att se vad du får för de extra pengarna. Vår ambition är därför att ge dig ännu större insyn i vår verksamhet framöver.Om du har frågor är du alltid välkommen att höra av dig till vår kundservice
Det du får för din taxa är samma som du får idag, men med anpassning efter bland annat skärpta miljökrav, klimatförändringar och ökande befolkning:
Taxan grundar sig på förutsättningarna på din fastighet:
I priset som anges i VA-taxan ingår alla tjänster. De fastigheter som inte har alla tjänster får avdrag enligt paragraf 14:1 och 14:2 i VA-taxan.
Det rörliga priset justeras ner gentemot priset i VA-taxan med följande procent om fastigheten inte är ansluten till både vatten och avlopp:
Vatten -45 procent
Avlopp -55 procent
Beviljat bygglov likställs med uppförd byggnad. Innan bygglov har beviljats betalas den fasta avgiften av brukningsavgiften (om avgiftsskyldighet har inträtt). Efter beviljat bygglov erläggs även lägenhetsavgiften. När mätare är monterad betalas förbrukningen.
Du som säljer din fastighet ansvarar för att Kalmar Vatten får in korrekta uppgifter så att fastigheten kan lämnas över till nästa ägare. Det gäller både uppgifter om de som köper fastigheten, vilket datum ägarskiftet sker och vad vattenmätaren visade i samband med överlåtelsen. Vi rekommenderar att både säljare och köpare läser av vattenmätaren tillsammans om möjligheter finns. Det går också bra att fotografera mätaren och maila oss en bild på vattenmätaren där mätarställningen syns.
Det finns här två alternativ för dig som fastighetsägare. Vi kan antingen hjälpa dig att distribuera vattenfakturan direkt till din hyresgäst, gör då en flyttanmälan. Eller så fortsätter vi att skicka vattenfakturan till dig och du gör upp med din hyresgäst hur vattenavgifterna ska betalas.
Som sagt, vi hjälper gärna till att distribuera vattenfakturan direkt till din hyresgäst. Då behöver vi samma uppgifter som vid ett vanligt ägarbyte och du kan använda dig av vår blankett flyttanmälan.
Vad som är viktigt att känna till är att om din hyresgäst inte betalar för sig är det du som fastighetsägare som i grunden är betalningsskyldig (enligt Lag 2006:412 om allmänna vattentjänster). I praktiken innebär det att om det går så långt att vi stänger av vattnet till din fastighet kommer vi inte sätta på det igen förrän skulden är reglerad även om din hyresgäst har flyttat ut. Detta gör att många väljer att på något sätt inkludera vattenförbrukningen i hyran till sin hyresgäst och istället vara noggrann med att läsa av hur mycket vatten som går åt. Ring gärna till oss på kundservice så förklarar vi mer.
Vi stänger inte av vattnet bara för att det blir nya ägare till en fastighet.
Om du har köpt eller sålt en fastighet, eller ska du hyra ut ditt hus ska du använda blanketten, Flyttanmälan. Meddela kundservice så snart köpet är klart så vi kan påbörja ett flyttärende. Så länge vi inte har fått in någon anmälan om ägarbyte är det säljaren som forsätter att få fakturan.
Du kan antingen fylla i anmälan direkt på skärmen och maila den till oss eller skriva ut den och skicka den per post. Tänk på att läsa av vattenmätaren på överlåtelsedagen eller i samband med att du flyttar ut och inte längre kommer använda något vatten.
När vi får in blanketten och alla uppgifter är redovisade flyttar vi över fastighetens abonnemang på den nya ägaren och slutfakturerar säljaren.
Till den nya ägaren skickar vi ut ett välkomstbrev med information om vår verksamhet och om våra tjänster.Till flyttanmälan
Börja alltid med att kontrollera så att det svarta lilla kugghjulet uppe på mätaren, strax under räkneverket, står stilla när du inte använder något vatten i fastigheten. Om den rör sig trots att alla kranar är stända, ja då kan det vara en läcka.
eller rinnande toaletter leder snabbt till kubikmeter vatten som rinner bort och kostar pengar.
Kallt vatten som fyller en varmvattenberedare sänker trycket i kärlet. När temperaturen åter når den inställda temperaturen ökar vattentrycket i beredaren. För att beredaren inte ska gå sönder sitter en tryckutjämnare i kärlet. Med tiden kan den bli utmattad och börjar då att släppa ut vatten och läcka. Det här är en vanlig förklaring till höjd vattenförbrukning.
Har du fjärrvärme och får ditt varmvatten via en fjärrvärmeväxlare? Då kan ett läckage uppstå i växlaren och vatten läcker ut till fjärrvärmenätet. Läckaget syns inte på utsidan av värmeväxlaren.
Om det ändå misstänks att mätaren visar fel kan Kalmar Vatten skicka iväg vattenmätaren för kontroll av ett oberoende företag om fastighetsägaren begär det eller om Kalmar Vatten tycker det är nödvändigt. Undersökningen ska bekostas av fastighetsägaren om han begärt undersökningen och mätaren godkänns. Om det visar sig att vattenmätaren visar fel ersätter vi naturligtvis kunden så att allt blir i sin ordning igen
Om din toalett står och rinner ska du omedelbart kontakta en rörmokare eller någon annan som kan hjälpa dig att rätta till felet. Kalmar Vatten hjälper i regel inte till inne på fastigheten om det inte har med vattenmätaren att göra. En läckande toalett kan snabbt orsaka en stor överförbrukning, så du bör ta problemet på största allvar och se till att avhjälpa det.
Mangan förekommer naturligt i berggrunden och sprids via grundvattnet. Vi får i oss mangan genom maten vi äter och genom dricksvattnet. I samband med kopplingsarbeten på ledningsnätet lossnar ibland avlagringar av manganoxid som normalt sitter relativt hårt bundet på vattenledningarnas insida. När flödena ändras eller när luft kommer in i systemet kan dessa partiklar rivas loss och göra vattnet missfärgat. Mangandioxiden är brun eller brunsvart.
Livsmedelsverket uppger att det inte är skadligt att dricka vatten med en liten mängd partiklar av manganoxid under en kortare tid. För kommunalt vatten är rekommenderat gränsvärde 0,05 mg/l. Det gränsvärdet utgår ifrån att man dricker och lagar mat på vattnet, ofta under lång tid. För att tillreda bröstmjökserättning rekommenderar Livsmedelsverket att man använder annat vatten.
På bilden härunder ser du exempel på hur vattnet kan se ut och när du inte bör dricka vattnet.Läs mer om mangan på Livsmedelsverkets webbplats.
Kalmar Vatten brukar informera om större driftstörningar med missfärgningar på webben eller via sms till berörda. Om det är brunsvarta partiklar i vattnet som vi inte redan har informerat om, är vi tacksamma att få veta det så att vi kan åtgärda problemet. Det brukar räcka med att vi öppnar en brandpost och spolar ut ledningarna. Efter en driftstörning kan man behöva göra det i sin fastighet också. Öppna kranen och spola ett tag. Kontakta oss om det inte hjälper vid upprepade försök.
Vattenmätaren är Kalmar Vattens egedom. När det är dags att byta ut din vattenmätare, kommer Kalmar Vatten att byta ut den till en digital vattenmätare med fjärravläsning. För villafastigheter byts mätaren vart tionde år (mätare av storlek Q3 4 m³ ). Större mätare byts vart femte år.
För dig som kund innebär det att du inte längre behöver läsa av mätaren själv och rapportera in till oss. Vi kommer i stället att läsa av din mätare automatiskt, några gånger per år.
Vid avläsning kommer den nya mätaren att meddela Kalmar Vatten om det är något som är fel i vattenhanteringen i din fastighet, till exempel om det finns risk att vattnet i ledningen fryser eller om det kan ha uppstått en läcka i systemet. Även du som fastighetsägare kan se dessa felkoder på mätarens skärm.
Vattenmätaren byts ut regelbundet för att vi ska kunna garantera att den visar rätt. För villafastigheter byts mätaren vart tionde år (mätare av storlek Q3 4 m³/h). Större mätare byts vart femte år.
Från 2017 monterar Kalmar Vatten endast digitala fjärravlästa vattenmätare vid byte.
När det är dags för mätarbyte kontaktar vi dig i god tid. Om tiden du har fått inte passar kan du alltid kontakta oss så byter vi till en annan tid som passar dig.
Det är lätt att tro men erfarenheter visar att det ytterst sällan är fel på vattenmätaren utan att felet oftast är inom fastighetsägarens egna anläggning. Läs vidare om de kontroller du själv kan och bör göra innan du kontaktar oss för vidare rådgivning.
Har du ovanligt hög vattenförbrukning rekommenderar vi dig att kontrollera vattenmätaren när inget vatten förbrukas. Titta på det svarta kugghjulet uppe på mätaren, om den rör på sig trots att inget vatten tas i fastigheten kan det mycket väl vara en vattenläcka. En vanlig orsak kan vara en läckande toalettstol eller en droppande kran. Ett annat vanligt fel är att varmvattenberedaren droppar varmvatten.
Droppande kranar eller rinnande toaletter leder snabbt till kubikmeter vatten som rinner bort och kostar pengar. Ett hål på en ledning som är stort som en blyertspenna kan leda till att 1000 kubikmeter vatten läcker ut varje månad. Droppande kranar kan leda till 1-20 m3 högre vattenförbrukning. Rinnande toaletter kan uppgå till 20-40 m3 högre vattenförbrukning.
Har du fjärrvärme och får ditt varmvatten via en fjärrvärmeväxlare? Då kan ett läckage uppstå i växlaren och vatten läcker ut till fjärrvärmenätet. Läckaget syns inte på utsidan av värmeväxlaren.
Om det ändå misstänks att mätaren visar fel kan Kalmar Vatten skicka iväg vattenmätaren för kontroll av ett oberoende företag om fastighetsägaren begär det eller om Kalmar Vatten tycker det är nödvändigt. Undersökningen ska bekostas av fastighetsägaren om han begärt undersökningen och mätaren godkänns. Om det visar sig att vattenmätaren visar fel ersätter vi naturligtvis kunden så att allt blir i sin ordning igen.
I vissa fall kan en vattenmätarbrunn behövas.
Om det inte är möjligt att montera vattenmätaren inomhus är alternativet att installera en isolerad vattenmätarbrunn utomhus. Du som fastighetsägare står själv för kostnaden av vattenmätarbrunnen. Brunnen ska ha en inre diameter på 600mm och vattenmätaren blir upplyftningsbar tack vare flexibla slangar.
Reningsverket har som uppgift att ta emot och rena spillvatten av hushållskaraktär. Alltså kiss, bajs och toapapper från toaletten. Även avlopp från dusch, tvättmaskin och det som släpps ut från handdisk eller diskmaskin - efter det att du har skrapat av tallrik och kokkärl ordentligt innan. Använd gärna miljömärkta produkter. De är lätt nedbrytbara i reningsverket och skonsamma för miljön.
Det enda som får spolas ner i toaletten är kiss, bajs och toalettpapper. I vasken spolar du bara ner diskvatten och drycker. Ingenting annat.Läs mer på vår sida "Tänk efter före du spolar"
Pool- och bassängvatten som innehåller klor ska alltid avkloreras innan poolen töms. Detta gäller även mindre pooler som spabad och badtunnor.
Det är inte tillåtet att släppa ut klorerat poolvatten till dagvatten- eller spillvattennätet, det vill säga till fastighetens golvbrunn, toalett, kök, gatubrunnar eller motsvarande.
Det är inte heller lämpligt att släppa ut klorerat vatten i hav, sjöar och vattendrag, det skadar både växt och djurlivet.
Garage i anslutning till bostäder, som till exempel villa-, samfällighets- eller bostadsrättsgarage, utan spolmöjligheter eller tappkran, ska i första hand vara avloppslösa. Dessa har i allmänhet få fordonsrörelser och eventuellt smältvatten ska kunna avdunsta.
Garage med spolmöjlighet/tappkran, eller där större mängder smältvatten kan uppstå, ska vara utrustade med slam- och oljeavskiljare. Avloppsvattnet ska efter oljeavskiljare ledas till spillvattennätet.
Offentliga garage, parkeringshus, bussgarage och liknande ska, om det finns avlopp, ha oljeavskiljare och vara anslutna till spillvattennätet.
Bra att veta för dig som ska bli kund.
Vissa typer av spillvatten från företag måste anmälas till oss.
Så gör du som speditör för att hämta vatten. Ansök om nyckel i vår e-tjänst.
Registrera ditt mobilnummer så får du sms vid driftstörningar i ditt område.
Här hittar du vår policy för sprinkler och brandposter.