Frågor och svar för företagskunder
Här har vi samlat svar på bra frågor som vi fått från er kunder. Hoppas att du hittar svaret på din fråga. Om inte så är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice.
Taxa och fakturering
Det vanliga är att våra fakturor skickas ut kvartalsvis. Alla som föredrar månadsfakturor kan naturligtvis få det kostnadsfritt, både privatpersoner och företag.
Kontakta kundservice på telefon 010-357 02 00 eller via e-post info@kalmarvatten.se
Om kreditfakturan är en flyttfaktura vill vi att du kontaktar oss och meddelar hur du vill ha dina pengar utbetalda. Vi kan antingen sätta in pengarna direkt på ett konto eller skicka ut ett utbetalningskort.
Om du har fått en kreditfaktura och fortfarande bor i din fastighet drar vi automatiskt av beloppet på din nästa faktura om beloppet är under 500 kronor. Är kreditfakturan på mer än 500 kronor betalar vi ut pengarna om du som kund kontakar oss och begär utbetalning, annars drar vi av beloppet på nästa vattenfaktura.
Är du företagskund ber vi dig kontakta oss gällande hur ni vill att vi hanterar era kreditfakturor.
Kontakta kundservice på telefon
010-357 02 00
eller via e-post
info@kalmarvatten.se
Med autogiro får du i god tid innan betalning en fakturaspecifikation från oss. Beloppet dras sedan automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Därmed är det ingen risk att glömma betala eller skriva fel OCR-nummer. Autogiro är helt gratis.
Om du vill göra dina betalningar till Kalmar Vatten AB via autogiro, så behöver vi en anmälan från dig. Du kan hämta en blankett genom länken:
Autogiroanmälan, medgivande Pdf, 223.7 kB, öppnas i nytt fönster.
Skriv ut, fyll i och skriv under blanketten ovan och skicka den till oss.
Eftersom vi behöver underskriften kan blanketten inte skickas via hemsidan. Det går bra att scanna en underskriven ansökan och mejla som pdf eller bild. Kontakta kundservice om du vill att vi skickar blanketten till dig.
Kontakta kundservice på telefon 010-357 02 00 eller via e-post info@kalmarvatten.se
Både e-faktura och e-postfaktura är ett digitalt sätt att distribuera en faktura på och ett sätt som är miljövänligt eftersom vi sparar både papper, tryck och transport!
- E-fakturan går direkt till din internetbank
- E-postfakturan går direkt till din mailbox
Så får du e-faktura
För att få fakturor från Kalmar Vatten som e-faktura måste du gå in på din internetbank och där välja att du vill få fakturor från Kalmar Vatten som e-faktura. Det är ett smidigt och miljövänligt sätt att betala sina fakturor på, internetbanken hjälper dig så att rätt OCR-nummer och belopp används vid inbetalningen. Normalt brukar det ta ett par dagar från dess att du anmäler dig till e-faktura tills dess att tjänsten är aktiverad. Vi på Kalmar Vatten skickar uppgifter till din bank med hjälp av ditt personnummer. Vi på Kalmar Vatten får aldrig reda på dina kontouppgifter. E-faktura är gratis.
Så får du epost-faktura
Om du föredrar att få din faktura i PDF-format skickad direkt till en mailadress ska du kontakta kundservice så hjälper vi dig. Den fakturan som du annars skulle få på papper kommer nu direkt till din email oavsett vart du befinner dig. E-postfaktura är en bra tjänst för de som reser mycket eller har flera boenden. Många företag föredrar E-postfaktura eftersom underlagen är lika tydliga som en pappersfakutra men kan smidigt hanteras i digitalt format. E-postfaktura är ett bra miljöval eftersom vi sparar på både papper, tryck och transport. E-postfaktura är gratis.
Kontakta kundservice på telefon
010-357 02 00
eller via e-post
info@kalmarvatten.se
Kalmar Vatten har uppdraget att hantera tjänsterna för vatten och avlopp i Kalmar kommun. Verksamheten finansieras helt av VA-taxan (inga skattemedel används). Intäkter och kostnader ska spegla varandra.
Exempel på kostnader som taxan ska täcka är:
- drift, underhåll och förnyelse av ledningsnät och pumpstationer
- hantering och rening av spillvatten (avloppsrening)
- drift, produktion och långsiktig säkring av dricksvatten
- hantering och rening av dagvatten (regnvatten från hårdgjorda ytor)
- nödvändiga, större investeringar i våra VA-anläggningar till exempel ett nytt kretsloppsverk
- administration och kundservice.
När taxan höjs är det inte alltid lätt att som kund att se vad du får för de extra pengarna. Vår ambition är därför att ge dig ännu större insyn i vår verksamhet framöver.Om du har frågor är du alltid välkommen att höra av dig till vår kundservice
Anledningen till höjningar av taxan är att Kalmar Vatten behöver byta ut anläggningar som inte längre fungerar som de ska, till exempel vattenledningar, reservoarer för dricksvatten och reningsverket i Tegelviken. Vi behöver även säkra tillgången till dricksvatten för kommande generationer och anpassa oss till nya och skärpta krav.När VA-systemet byggdes ut i landet i mitten av förra seklet, finansierades det av staten. När dessa anläggningar nu behöver bytas ut så är det upp till varje kommun att finansiera, via VA-taxan.
Det du får för din taxa är samma som du får idag, men med anpassning efter bland annat skärpta miljökrav, klimatförändringar och ökande befolkning:
- Rent, gott och hälsosamt vatten levererat hem i kranen, även i framtiden (säkrad dricksvattenförsörjning för kommande generationer).
- Ett renare Kalmarsund, som fortfarande går att bada i (bättre avloppsrening).
- Färre läckande ledningar (hög utbytestakt på gamla rör) och därmed färre avbrott i leveransen av dricksvatten.
- Minskad risk för översvämningar vid regn (dimensionerat dagvattensystem).
Taxan grundar sig på förutsättningarna på din fastighet:
- En fast avgift per fastighet
- En fast avgift per bostad/lägenhet eller en lokalyteavgift per 150 m2 lokalyta
- En rörlig avgift per förbrukad mängd vatten.
De fasta avgifterna
I priset som anges i VA-taxan ingår alla tjänster. De fastigheter som inte har alla tjänster får avdrag enligt paragraf 14:1 och 14:2 i VA-taxan.
Läs mer om VA-taxan och räkna ut din kostnad
Det rörliga priset
Det rörliga priset justeras ner gentemot priset i VA-taxan med följande procent om fastigheten inte är ansluten till både vatten och avlopp:
Vatten -45 procent
Avlopp -55 procent
När VA-ledningarna är nedgrävda och klara att användas förmedlar VA-huvudmannen till fastighetsägaren var fastigheten kan ansluta sig (en förbindelsepunkt). I samband med att förbindelsepunkten förmedlas finns möjligheten att ansluta sig och därmed inträder betalningsskyldigheten för såväl anläggningsavgift som för brukningsavgift.
Det innebär att även om det inte finns någon byggnad på plats måste fastighetsägaren betala för sig eftersom det finns en möjlighet att använda det allmänna VA-ledningsnätet. Det anses inte rättvist och skäligt att låta övriga kunder betala för den kostnad som nu har uppstått i och med att byggnationen av ledningar och övriga anpassningar är klara, utan den ska belastas fastighetsägaren.
Beviljat bygglov likställs med uppförd byggnad. Innan bygglov har beviljats betalas den fasta avgiften av brukningsavgiften (om avgiftsskyldighet har inträtt). Efter beviljat bygglov erläggs även lägenhetsavgiften. När mätare är monterad betalas förbrukningen.
Brukningsavgiften har flera nivåer för att de ska vara så rättvisa som möjligt:
- Nivå 1: Ledningar är EJ klara, inkoppling inte möjlig = ingen avgift.
- Nivå 2: Ledningar klara, inkoppling möjlig, fastigheten är obebyggd = grundavgift.
- Nivå 3: Ledningar klara, inkoppling möjlig, fastigheten är obebyggd, bygglov finns = grundavgift plus fast avgift per bostadsenhet.
- Nivå 4: Ledningar klara, inkoppling möjlig, fastigheten är bebyggd (slutbesked) = grundavgift plus fast avgift per bostadsenhet plus rörlig avgift pris per kubikmeter enligt förbrukad mängd.
Flyttanmälan
Nej, det gör vi inte. Vid försäljning av en fastighet behöver säljaren eller köparen anmäla det till oss. I samband med överlåtelsen läser ni av vattenmätaren. Ta gärna en bild för dokumentation. När vi har fått in en slutavläsning kan vi genomföra ägarbytet.
Det finns två alternativ för dig som fastighetsägare.
- Vi kan hjälpa dig att distribuera vattenfakturan direkt till din hyresgäst. Du behöver då anmäla din hyresgäst med hjälp av ett formulär och godkänna att hyresgästen får tillgång till uppgifter rörande din fastighet.
- Vattenfakturan kan skickas till dig som fastighetsägare och du gör upp med din hyresgäst hur vattenavgifterna ska betalas.
Vad som är viktigt att känna till är att ansvaret för din fastighet förs inte över till hyresgästen. Detta gäller även betalningen av förbrukningsfakturorna.
Enligt lagen om allmänna vattentjänster är VA-huvudmannens juridiska relation alltid med fastighetsägaren och inte med hyresgästen. I praktiken innebär det att om det går så långt att vi stänger av vattnet till din fastighet på grund av obetalda fakturor kommer vi inte sätta på det igen förrän skulden är reglerad även om din hyresgäst har flyttat ut. Detta gör att många väljer att på något sätt inkludera vattenförbrukningen i hyran till sin hyresgäst istället.
Länk till E-tjänst: Godkännande av hyresgäst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ring gärna till oss på Kundservice så förklarar vi mer.010-357 02 00
Vi stänger inte av vattnet bara för att det blir nya ägare till en fastighet.
Om du har köpt eller sålt en fastighet, ska du anmäla ägarbyte. Så länge vi inte har fått in någon anmälan om ägarbyte är det säljaren som forsätter att få fakturan.
Som säljare av fastigheten är det enklast att göra anmälan om ägarbyte via Mina sidor. Är du köpare av fastigheten och ny kund hos oss behöver du anmäla dig via vår e-tjänst, eller kontakta vår Kundservice så hjälper de dig.
Läs mer om ägarbyte Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läckor och översvämningar
Om du har en mekanisk vattenmätare kan du kontrollera vattenflödet med det svarta, lilla kugghjulet på mätaren. Om vattnet är avstängt i fastigheten ska mätaren stå stilla, annars kan det finnas en vattenläcka. Eller har du en digital mätare som varnar för läckage, kan du läs mer om orsaker till vattenläckor:
Om din toalett står och rinner ska du omedelbart kontakta en rörmokare eller någon annan som kan hjälpa dig att rätta till felet. Kalmar Vatten hjälper i regel inte till inne på fastigheten om det inte har med vattenmätaren att göra. En läckande toalett kan snabbt orsaka en stor överförbrukning, så du bör ta problemet på största allvar och se till att avhjälpa det.
Mangan förekommer naturligt i berggrunden och sprids via grundvattnet. Vi får i oss mangan genom maten vi äter och genom dricksvattnet. I samband med kopplingsarbeten på ledningsnätet lossnar ibland avlagringar av manganoxid som normalt sitter relativt hårt bundet på vattenledningarnas insida. När flödena ändras eller när luft kommer in i systemet kan dessa partiklar rivas loss och göra vattnet missfärgat. Mangandioxiden är brun eller brunsvart.
Vattenmätare och avläsning
Vi byter alla kunders vattenmätare med jämna intervall. Detta gör vi för att säkra att du alltid har en felfri mätare som visar rätt förbrukning. Inför ett vattenmätarbyte ber vi dig kontrollera din nuvarande installation. Punkterna nedan bör gås igenom så att eventuella åtgärder är klara när vi kommer på besök.
För att vi ska kunna göra byte av vattenmätare så enkelt och säkert som möjligt, är det viktigt att du kontrollerar:
- att en vattenmätarkonsol finns monterad
- att ventilen i anslutning till vattenmätaren inte är av typen LK580, LK581 eller LK582
- att ventilerna före och efter vattenmätaren håller tätt
- att vattenmätaren är lättåtkomlig. Inbyggda eller blockerade mätare ska göras åtkomliga för vår personal vid mätarbyte
Varför behövs en vattenmätarkonsol?
Vattenmätarkonsolen är ett väggfäste som sitter bakom vattenmätaren
och som fäster i röret på var sin sida om vattenmätaren. Med en mätarkonsol blir installationen mer stabil vilket gör att det inte blir någon påverkan på rören i samband med vattenmätarbytet. Bytet blir säkrare och risken för framtida läckage och strömförande ledningar minskar.
Har du en fastighet där mätaren är monterad utan konsol ber vi dig att montera en sådan, för din egen säkerhet. Det är tillåtet att montera en konsol på egen hand, annars rekommenderar vi att kontakta en VVS-firma för installation.
Vilken storlek ska konsolen ha?
Storlek på konsolen varierar beroende på vilket flöde som ska passera mätstället, liter/sekund. För villor ska det vara en konsol för mätare som har en bygglängd på 190 millimeter. För större fastigheter ber vi er kontakta Kalmar Vatten så det inte blir några missförstånd.
Kontrollera dina avstängningsventiler
Stäng ventilen innan mätaren (mellan mätare och förbindelsepunkten in till huset) och öppna en kran. Om mätaren står stilla (kugghjulet snurrar inte) och inget vatten rinner i kranen så fungerar ventilen. Kontrollera ventilen efter vattenmätaren på samma sätt.
Äldre avstängningsventiler måste bytas ut
Det finns ett antal olika avstängningsventiler till vattenmätare. Ventil LK580, LK581 och LK582 är varianter med svart ratt som finns i anslutning till vissa vattenmätare. Ventilerna är av en äldre modell och har visat sig ha brister i konstruktionen och är inte längre godkända. Detta har orsakat omfattande vattenskador i samband med byte av vattenmätaren.
Om du har en ventil LK580, LK581 eller LK582, ber vi dig att kontakta VVS-firma för byte till annan modell. Ventil LK580, en av modellerna som du måste byta ut. Den har svart ratt och är märkt LK580.
Om du har fått en tid för byte av vattenmätare
Saknar du en fungerande mätarkonsol, har en ventil av typen LK580, LK581 och LK582 eller om dina ventiler inte håller tätt och detta inte hinner åtgärdas innan vårt besök ber vi dig vänligen att kontakta oss för att boka en ny tid.
Vattenmätaren byts ut regelbundet för att vi ska kunna garantera att den visar rätt. För villafastigheter byts mätaren vart tionde år (mätare av storlek Q3 4 m³/h). Större mätare byts vart femte år.
Från 2017 monterar Kalmar Vatten endast digitala fjärravlästa vattenmätare vid byte.
När det är dags för mätarbyte kontaktar vi dig i god tid. Om tiden du har fått inte passar kan du alltid kontakta oss så byter vi till en annan tid som passar dig.
Det är lätt att tro men erfarenheter visar att det ytterst sällan är fel på vattenmätaren utan att felet oftast är inom fastighetsägarens egna anläggning. Läs vidare om de kontroller du själv kan och bör göra innan du kontaktar oss för vidare rådgivning.
Har du ovanligt hög vattenförbrukning rekommenderar vi dig som har en mekanisk vattenmätare att kontrollera vattenmätaren när inget vatten förbrukas. Titta på det svarta kugghjulet uppe på mätaren, om den rör på sig trots att inget vatten tas i fastigheten kan det mycket väl vara en vattenläcka.
Har du en digital mätare varnar den för läckagelarm genom att visa en felkod.
I vissa fall kan en vattenmätarbrunn behövas.
- Om installation i hus/byggnad inte är garanterat frostsäkert
- Om ledningsnätet inne på fastigheten inte går från huvudbyggnad med en vattenmätare till nästa hus, utan ledningsnätet delas innan mätning sker.
Om det inte är möjligt att montera vattenmätaren inomhus är alternativet att installera en isolerad vattenmätarbrunn utomhus. Du som fastighetsägare står själv för kostnaden av vattenmätarbrunnen. Brunnen ska ha en inre diameter på 600mm och vattenmätaren blir upplyftningsbar tack vare flexibla slangar.
Alla nya vattenmätare måste enligt lag testas innan montering. Våra vattenmätare testas med 200 liter vatten vilket gör att vattenmätaren står på 0,2 kubikmeter när den monteras.
I våra system använder vi endast heltal. Det gör att vi avrundar nedåt till senast förbrukade hela kubik när vi sedan byter din vattenmätare.
Avlopp från hushåll
Reningsverket har som uppgift att ta emot och rena spillvatten av hushållskaraktär. Alltså kiss, bajs och toapapper från toaletten. Även avlopp från dusch, tvättmaskin och det som släpps ut från handdisk eller diskmaskin - efter det att du har skrapat av tallrik och kokkärl ordentligt innan. Använd gärna miljömärkta produkter. De är lätt nedbrytbara i reningsverket och skonsamma för miljön.
Det enda som får spolas ner i toaletten är kiss, bajs och toalettpapper. I vasken spolar du bara ner diskvatten och drycker. Ingenting annat.Läs mer på vår sida "Tänk efter före du spolar"
Pool- och bassängvatten som innehåller klor ska alltid avkloreras innan poolen töms. Detta gäller även mindre pooler som spabad och badtunnor.
Det är inte tillåtet att släppa ut klorerat poolvatten till dagvatten- eller spillvattennätet, det vill säga till fastighetens golvbrunn, toalett, kök, gatubrunnar eller motsvarande.
Det är inte heller lämpligt att släppa ut klorerat vatten i hav, sjöar och vattendrag, det skadar både växt och djurlivet.
Garage i anslutning till bostäder, som till exempel villa-, samfällighets- eller bostadsrättsgarage, utan spolmöjligheter eller tappkran, ska i första hand vara avloppslösa. Dessa har i allmänhet få fordonsrörelser och eventuellt smältvatten ska kunna avdunsta.
Garage med spolmöjlighet/tappkran, eller där större mängder smältvatten kan uppstå, ska vara utrustade med slam- och oljeavskiljare. Avloppsvattnet ska efter oljeavskiljare ledas till spillvattennätet.
Offentliga garage, parkeringshus, bussgarage och liknande ska, om det finns avlopp, ha oljeavskiljare och vara anslutna till spillvattennätet.
Fler sidor inom ansluta till kommunalt va
Lathund för nyanslutning
En guide för dig som ska ansluta företaget till kommunalt VA.
Krav på ditt spillvatten
Vissa typer av spillvatten från företag måste anmälas till oss.
VA-anmälan (e-tjänst)
Anmäl förändringar på fastigheten, ansök om fettavskiljare, oljeavskiljare och nyckel till vattenkiosken.
Vattenmätaren
Om mätare, ansvar och mätarplats.
Om VA-taxan
Gällande avgifter för året.