Postmästaregatan/Heijocksgatan, VA-förnyelse
Kalmar Vatten förnyar ledningsnätet för dricksvatten och spillvatten vid Postmästaregatan/Heijocksgatan. Dessutom kommer dagvattennätet att byggas ut. Arbetet påbörjas i februari 2023 och väntas pågå till oktober 2023.
Område som berörs
Postmästaregatan/Heijocksgatan samt mittersta delen av Rudedammsgatan.
De fastigheter som tidigare saknat kommunal anslutning för dagvatten kommer att få en sådan.
Deletapp 1A Del av Rudedammsgatan. Färdigställd, återställning/asfaltering kvarstår.
Deletapp 1B Del av Rudedammsgatan. Färdigställd, återställning/asfaltering kvarstår.
Deletapp 1C Postmästaregatan. Färdigställd, återställning/asfaltering kvarstår.
Deletapp 1D Heijocksgatan pågår. Beräknas pågå till oktober 2023.
I kartan kan du zooma in och ut för att se pågående VA-arbeten i Kalmar.
Klicka på vattendroppen eller etapplinjerna för mer information.
Detta gör vi
- Kalmar Vatten förnyar vatten- och avloppsledningsnätet i kvarteren vid Postmästaregatan/Heijocksgatan.
- Även ledningarna för regn- och dräneringsvatten, det vi kallar dagvattenledningar, kommer att byggas ut.
- Ledningarna förnyas fram till fastigheters förbindelsepunkt, som vanligtvis ligger cirka 0,5 meter från fastighetsgränsen.
Hur påverkar detta mig?
Under byggarbetet kommer fastigheter i området påverkas av störningar i vattendistributionen och vi gör vårt bästa för att förhindra problem för boende och verksamheter i området. Tidvis kan det komma att påverka trafik, tillfarter och parkeringsmöjligheter.
Kalmar Vatten informerar löpande om arbetet och hur detta påverkar respektive fastighetsägare via brevutskick, sms och information här på vår webbplats.
Kalmar Vatten ansvarar för att informera fastighetsägare om störningar i vattendistributionen. För dig som har hyresgäster är det viktigt att du ser till att information kommer vidare till alla berörda i god tid.
Information att dela ut till hyresgäster (länk pdf) Pdf, 104.7 kB.
Varför byter vi ut ledningarna?
Ledningsnätet i området är gamla och är i behov av förnyelse. Genom att förnya och bygga ut vårt vatten-, avlopps- och dagvattennät undviker vi onödiga kostnader vid läckor och översvämningar och vi säkrar dricksvattenkvalitén. Läckage kan skapa problem för både enskilda fastighetsägare och för de gemensamma systemen.
Läs mer om vårt arbete med förnyelse av ledningsnätet
Kontakt
Kontakt via kundservice: 010-357 02 00 eller info@kalmarvatten.se
Allmänna frågor:
Karin Svensson, projektledare