Det befintliga ledningsnätet kommer att förnyas i Getingen. Dessutom kommer nytt ledningsnät att byggas ut till det nya exploateringsområdet Bidrottningen. Arbetet påbörjades våren 2021 och väntas pågå till hösten 2023.
Etapp 6: Rådmansgatan är klar. Observera att tidplanen är preliminär:
Skepparegatan och del av Timmermansgatan beräknas pågå fram till vecka 13.
Styrmansgatan och del av Timmermansgatan beräknas pågå vecka 14-36 med undantag för sommarsemester.
Sjömansgatan och del av Timmermansgatan beräknas pågå vecka 37-44.
Arbetet påbörjades våren 2021 och väntas pågå fram till hösten 2023, uppdelat i olika etapper.
Etapp 1-5: Avslutat
Etapp 6: Del av Rådmansgatan, Skepparegatan, Styrmansgatan, Sjömansgatan samt del av Timmermansgatan pågår just nu och beräknas vara klart v.44.
Efter Kalmar Vattens arbeten är det Kalmar kommun som står för asfaltering och återställning.
I kartan kan du zooma in och ut för att se pågående VA-arbeten i Kalmar.
Klicka på vattendroppen eller etapplinjerna för mer information.
Under arbetet kommer fastigheter i området påverkas av störningar i vattendistributionen och vi gör vårt bästa för att förhindra problem för boende och verksamheter i området. Tidvis kan det komma att påverka trafik, tillfarter och parkeringsmöjligheter.
Kalmar Vatten informerar löpande om arbetet och hur det påverkar respektive fastighetsägare via brevutskick, sms och information här på vår webbplats.
Kalmar Vatten ansvarar för att informera fastighetsägare om störningar i vattendistributionen. För dig som har hyresgäster är det viktigt att du ser till att information kommer vidare till alla berörda i god tid.
Information att dela ut till hyresgäster (länk pdf)
I enstaka fall kan vi behöva beträda tomter för att utreda eventuella felkopplingar eller oklarheter. Varje fastighetsägare ansvarar för att ledningarna på tomten är i bra skick och att regn- och dräneringsvatten tas om hand på ett korrekt sätt.
Ledningsnätet i området är gamla och är i behov av förnyelse. Genom att förnya och bygga ut vårt vatten-, avlopps- och dagvattennät undviker vi onödiga kostnader vid läckor och översvämningar och vi säkrar dricksvattenkvalitén. Läckage kan skapa problem för både enskilda fastighetsägare och för de gemensamma systemen.
Läs mer om vårt arbete med förnyelse av ledningsnätet
Kontakt via kundservice: 0480-45 12 10 eller info@kvab.kalmar.se
Allmänna frågor:
Ulf Olsson, projektledare
Frågor om anläggningsarbeten på plats:
Kent Fridlund, arbetsledare
Taxefrågor:
Therese Löfgren, abonnentingenjör