Kalmar Vatten förnyar ledningsnätet för dricksvatten och spillvatten i Johannesborg/Tegelviken. Dessutom kommer dagvattennätet att förstärkas. Arbetet pågår under 2019-2025 i 11 etapper.
Etapp 6 är avslutad. Kalmar kommun utför återställningsarbeten. VA-förnyelse inom etapp 7 påbörjas under hösten 2022.
Kalmar Vatten utför alltid en besiktning i form av en kvalitétskontroll (spolning/filmning) av de nya VA-ledningarna innan arbetet avslutas. Besiktningen pågår cirka 4 veckor efter att anläggningsarbetet är slutfört.
Planerad byggstart för etapp 5 är senarelagd. Etappen kommer att utföras som ett separat projekt, VA-förnyelse Tegelviken, med preliminär byggstart våren 2024.
Ledningsnätet i området är delvis byggt på 40-talet och har behov av förnyelse.
Att byta ut gamla vattenledningar är nödvändigt för att säkra dricksvattenkvalitén och förebygga att ledningarna går sönder. Läckage kan skapa problem för både enskilda fastighetsägare och för de gemensamma systemen och kan orsaka exempelvis källaröversvämningar.
Förnyelsearbetet är också ett steg i vårt miljöarbete för att avlasta reningsverket och även för att bygga bort dåliga ledningar som inte kan hantera avloppsvattnet på ett säkert sätt vid kraftig regn eller snösmältning.
Kalmar Vatten informerar löpande om arbetet och hur detta påverkar respektive fastighetsägare via brevutskick och information här på vår webbplats.
I enstaka fall kan vi behöva beträda tomter för att utreda eventuella felkopplingar eller oklarheter. Varje fastighetsägare ansvarar för att ledningarna på tomten är i bra skick och att regn- och dräneringsvatten tas om hand på ett korrekt sätt.
Så långt det är möjligt skickar Kalmar Vatten SMS när vattnet till din fastighet måste stängas av, se därför till att ha aktuellt mobilnummer registrerat hos oss. Läs mer om SMS-tjänsten här.
Kalmar Vatten ansvarar för att informera abonnenter (fastighetsägare) om störningar i vattendistributionen. För dig som har hyresgäster är det viktigt att du ser till att information kommer vidare till alla berörda i god tid, speciellt om det finns störningskänslig verksamhet i fastigheten. Vi erbjuder en sammanställning med information som du som ansvarig fastighetsägare kan använda till dina hyresgäster. Denna länk finns längst ner på sidan under "Mer information" . På den sidan finns ett dokumentet i form av PDF som kan du enkelt kan ladda ner och skriva ut.
Under byggarbetet kommer fastigheter i området påverkas av störningar i vattendistributionen och vi gör vårt bästa för att förhindra problem för boende och verksamheter i området. Tidvis kan det komma att bli störningar när det gäller trafik, tillfarter och parkeringsmöjligheter. Tack för visad förståelse.
Kontakt via kundservice: 0480-45 12 10 eller info@kvab.kalmar.se
Melina Johansson, projektledare
Johan Strömberg, arbetsledare
Therése Löfgren, abonnentingenjör