Johannesborg/Tegelviken VA-förnyelse
Kalmar Vatten förnyar ledningsnätet för dricksvatten och spillvatten i Johannesborg/Tegelviken. Dessutom kommer dagvattennätet att förstärkas. Arbetet pågår under 2019-2028 i 11 etapper.
Senaste status
Etapp 8
Etappen är slutförd och gatorna är överlämnade till Kalmar kommun för återställning.
Etapp 9
Etappen är slutförd och gatorna är överlämnade till Kalmar kommun för återställning.
Etapp 11
Arbeten pågår i deletapp 11A, Broslättsgatan och Hanellsgatan. Deletappen beräknas att pågå till september, med uppehåll för semester under vecka 28-32
Etapp 5
Anläggningsarbete pågår i deletapp 5A med inledning i södra delen av etappen vid Vesholmsvägen. Därefter fortsätter arbetet intill odlingslotterna och i skogsområde intill GC-väg. Deletappen beräknas pågå till mitten av september 2025 med uppehåll för semester.
I kartan kan du zooma in och ut för att se pågående VA-arbeten i Kalmar.
Klicka på vattendroppen eller etapplinjerna för mer information.
Område som berörs
Arbetet påbörjades 2019 och kommer pågå fram till 2028, uppdelat i 11 etapper där etapp 1-4 och 6-9 är avslutade.
Etapp 5: Preliminär tidplan mars 2025- maj 2027
Deletapp 5A avser arbete på och intill GC-väg mellan kolonilotter och Ångloksleden samt delar av Vesholmsvägen. Preliminär tidplan, mars 2025- oktober 2025.
Deletapp 5B avser arbete på Jungs Väg och Arendalsgatan. Preliminär tidplan, november 2026- juni 2027.
Deletapp 5C avser arbete på Nyslottsgatan, Silkeborgsgatan och del av Tegelviksvägen. Preliminär tidplan, februari 2026- februari 2027.
Deletapp 5D avser arbete på Södra Vägen. Preliminär tidplan, februari 2027- maj 2027.
Etapp 11: Preliminär tidplan maj 2025 – februari 2026
Berörda sträckor:
Broslättsgatan, inklusive korsningen Falkenbergsvägen/Broslättsgatan.
Hanellsgatan, mellan Falkenbergsvägen och Broslättsgatan.
Lindsbergsgatan
Efter Kalmar Vattens arbeten är det Kalmar Kommun som står för asfaltering och återställning av gatan.
Detta gör vi
- Kalmar Vatten förnyar vatten- och avloppsledningsnätet i Johannesborg och delar av Tegelviken under en femårsperiod.
- Även ledningarna för regn- och dräneringsvatten, det vi kallar dagvattenledningar, kommer att byggas ut.
- Ledningarna förnyas fram till fastigheters förbindelsepunkt, som vanligtvis ligger cirka 0,5 meter från fastighetsgränsen.
Hur påverkar detta mig?
Under byggarbetet kommer fastigheter i området påverkas av störningar i vattendistributionen och vi gör vårt bästa för att förhindra problem för boende och verksamheter i området. Tidvis kan det komma att påverka trafik, tillfarter och parkeringsmöjligheter. Detta medför att de fastighetsägare som i vanliga fall laddar sin elbil hemma kan behöva utföra laddning på annan plats under denna tid.
Kalmar Vatten informerar löpande om arbetet och hur detta påverkar respektive fastighetsägare via brevutskick, sms och information här på vår webbplats.
Kalmar Vatten ansvarar för att informera fastighetsägare om störningar i vattendistributionen. För dig som har hyresgäster är det viktigt att du ser till att information kommer vidare till alla berörda i god tid.
Information att dela ut till hyresgäster (länk pdf) Pdf, 95.8 kB.
I enstaka fall kan vi behöva beträda tomter för att utreda eventuella felkopplingar eller oklarheter. Varje fastighetsägare ansvarar för att ledningarna på tomten är i bra skick och att regn- och dräneringsvatten tas om hand på ett korrekt sätt.
Varför byter vi ut ledningarna?
Ledningsnätet i området är gamla och är i behov av förnyelse. Genom att förnya och bygga ut vårt vatten-, avlopps- och dagvattennät undviker vi onödiga kostnader vid läckor och översvämningar och vi säkrar dricksvattenkvalitén. Läckage kan skapa problem för både enskilda fastighetsägare och för de gemensamma systemen.
Läs mer om vårt arbete med förnyelse av ledningsnätet
Kontakt
Kontakt via kundservice: 010-357 02 00 eller info@kalmarvatten.se
Allmänna frågor:
Etapp 5 Jimmy Enarsson, projektledare
Etapp 8, 9, 11 Melina Johansson, projektledare
Frågor om anläggningsarbeten på plats:
Robin Gustavsson, arbetsledare
Taxefrågor:
Josefina Harrysson, abonnentingenjör