Sheelegatan/Häktet/Arla, VA-förnyelse
Kalmar Vatten förnyar ledningsnätet för vatten- och avloppsledningsnätet i Sheelegatan och delar av Dahléngatan och Galggatan.
Område som berörs
Scheelegatan Daléngatan och Galggatan. Arbetena börjar i västra Scheelegatan i april och hela projeket beräknas vara klart i september.
Efter Kalmar Vattens arbeten är det Kalmar kommun som står för asfaltering och återställning. Frågor som gäller trafik, parkering och asfaltering besvaras av kommunens kontaktcenter, 010-352 00 00
Asfaltering:
Efter Kalmar Vattens arbeten är det Kalmar kommun som står för återställning och asfaltering. Detta görs flera månader efter att Kalmar Vatten gjort färdigt sitt arbete. Anledningen till detta är att gatan behöver sätta sig innan asfaltering sker för att minska risken för sprickor och ojämnheter.
I kartan kan du zooma in och ut för att se pågående VA-arbeten i Kalmar.
Klicka på vattendroppen eller etapplinjerna för mer information.
Detta gör vi
- Kalmar Vatten förnyar vatten- och avloppsledningsnätet.
- Förbereder dagvattenledningar till och från dagvattenkanalen som till hösten ska anläggas i grönytan mellan Erik Dahlbergs väg och Scheelegatan. Kanalen kommer fördröja dagvatten och minska därmed risken för översvämningar i Oxhagen. Viss rening av dagvattnet från gamla industriområdet kommer också ske.
Hur påverkar detta mig?
Arbetet kommer påverka trafik, tillfarter och parkeringsmöjligheter.
Kalmar Vatten ansvarar för att informera fastighetsägare om störningar i vattendistributionen.
Kalmar Vatten informerar löpande om arbetet och hur detta påverkar respektive fastighetsägare via brevutskick, sms och information här på vår webbplats.
Kalmar Vatten ansvarar för att informera fastighetsägare om störningar i vattendistributionen. För dig som har hyresgäster är det viktigt att du ser till att information kommer vidare till alla berörda i god tid.
Information att dela ut till hyresgäster (länk pdf) Pdf, 95.8 kB.
Varför byter vi ut ledningarna?
Ledningsnätet i området är gamla och är i behov av förnyelse. Genom att förnya och bygga ut vårt vatten-, avlopps- och dagvattennät undviker vi onödiga kostnader vid läckor och översvämningar och vi säkrar dricksvattenkvalitén. Läckage kan skapa problem för både enskilda fastighetsägare och för de gemensamma systemen.
Läs mer om vårt arbete med förnyelse av ledningsnätet
Kontakt
Kontakt via kundservice: 010-357 02 00 eller info@kalmarvatten.se
Allmänna frågor:
Linda Pettersson, projektledare
Frågor om anläggningsarbeten på plats:
Jonas Petersson, arbetsledare