Vanliga frågor - Dricksvatten och mätare

Här hittar du svar på vanliga frågor om dricksvatten och mätaren. Saknar du något? Kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Vattenmätaren

Vi byter alla kunders vattenmätare med jämna intervall. Detta gör vi för att säkra att du alltid har en felfri mätare som visar rätt förbrukning. Inför ett vattenmätarbyte ber vi dig kontrollera din nuvarande installation. Punkterna nedan bör gås igenom så att eventuella åtgärder är klara när vi kommer på besök.

För att vi ska kunna göra byte av vattenmätare så enkelt och säkert som möjligt, är det viktigt att du kontrollerar:

  • att en vattenmätarkonsol finns monterad
  • att ventilen i anslutning till vattenmätaren inte är av typen LK580, LK581 eller LK582
  • att ventilerna före och efter vattenmätaren håller tätt
  • att vattenmätaren är lättåtkomlig. Inbyggda eller blockerade mätare ska göras åtkomliga för vår personal vid mätarbyte

Varför behövs en vattenmätarkonsol?

Vattenmätarkonsolen är ett väggfäste som sitter bakom vattenmätaren
och som fäster i röret på var sin sida om vattenmätaren. Med en mätarkonsol blir installationen mer stabil vilket gör att det inte blir någon påverkan på rören i samband med vattenmätarbytet. Bytet blir säkrare och risken för framtida läckage och strömförande ledningar minskar.

Har du en fastighet där mätaren är monterad utan konsol ber vi dig att montera en sådan, för din egen säkerhet. Det är tillåtet att montera en konsol på egen hand, annars rekommenderar vi att kontakta en VVS-firma för installation.

Vilken storlek ska konsolen ha?

Storlek på konsolen varierar beroende på vilket flöde som ska passera mätstället, liter/sekund. För villor ska det vara en konsol för mätare som har en bygglängd på 190 millimeter. För större fastigheter ber vi er kontakta Kalmar Vatten så det inte blir några missförstånd.

Kontrollera dina avstängningsventiler

Stäng ventilen innan mätaren (mellan mätare och förbindelsepunkten in till huset) och öppna en kran. Om mätaren står stilla (kugghjulet snurrar inte) och inget vatten rinner i kranen så fungerar ventilen. Kontrollera ventilen efter vattenmätaren på samma sätt.

Äldre avstängningsventiler måste bytas ut

Det finns ett antal olika avstängningsventiler till vattenmätare. Ventil LK580, LK581 och LK582 är varianter med svart ratt som finns i anslutning till vissa vattenmätare. Ventilerna är av en äldre modell och har visat sig ha brister i konstruktionen och är inte längre godkända. Detta har orsakat omfattande vattenskador i samband med byte av vattenmätaren.

Om du har en ventil LK580, LK581 eller LK582, ber vi dig att kontakta VVS-firma för byte till annan modell. Ventil LK580, en av modellerna som du måste byta ut. Den har svart ratt och är märkt LK580.

Om du har fått en tid för byte av vattenmätare

Saknar du en fungerande mätarkonsol, har en ventil av typen LK580, LK581 och LK582 eller om dina ventiler inte håller tätt och detta inte hinner åtgärdas innan vårt besök ber vi dig vänligen att kontakta oss för att boka en ny tid.

Vattenmätaren byts ut regelbundet för att vi ska kunna garantera att den visar rätt. För villafastigheter byts mätaren vart tionde år (mätare av storlek Q3 4 m³/h). Större mätare byts vart femte år.

Från 2017 monterar Kalmar Vatten endast digitala fjärravlästa vattenmätare vid byte.

När det är dags för mätarbyte kontaktar vi dig i god tid. Om tiden du har fått inte passar kan du alltid kontakta oss så byter vi till en annan tid som passar dig.

I vissa fall kan en vattenmätarbrunn behövas.

  • Om installation i hus/byggnad inte är garanterat frostsäkert
  • Om ledningsnätet inne på fastigheten inte går från huvudbyggnad med en vattenmätare till nästa hus, utan ledningsnätet delas innan mätning sker.

Om det inte är möjligt att montera vattenmätaren inomhus är alternativet att installera en isolerad vattenmätarbrunn utomhus. Du som fastighetsägare står själv för kostnaden av vattenmätarbrunnen. Brunnen ska ha en inre diameter på 600mm och vattenmätaren blir upplyftningsbar tack vare flexibla slangar.

Alla nya vattenmätare måste enligt lag testas innan montering. Våra vattenmätare testas med 200 liter vatten vilket gör att vattenmätaren står på 0,2 kubikmeter när den monteras.

I våra system använder vi endast heltal. Det gör att vi avrundar nedåt till senast förbrukade hela kubik när vi sedan byter din vattenmätare.

Dricksvatten

Vattenkiosken på Grindängsvägen 4 förbättrar tillgången till dricksvatten. Här kan speditörer med yrkesmässig vattenanvändning hämta vatten dygnet runt. Registrering av vattenuttag och betalningsunderlag är fullt ut digitaliserat. På vattenkiosken finns även en mindre kran med nödvatten. Där kan vem som helst, när som helst, hämta en mindre mängd dricksvatten, exempelvis vid en vattenläcka. Nödvattnet är alltid gratis.

Vattenkiosken finns på Grindängsvägen 4. Här kan du som privatperson hämta dricksvatten vid behov tex vid en läcka eller missfärgat vatten. Vid frågor kontakta kundservice på 010-357 02 00. Speditörer som kör vatten för yrkesmässig hantering kan ansöka om nyckel till vattenkiosken i tjänsten VA-anmälan.

Fler sidor inom frågor och svar

Avlopp från hushåll

Frågor om spillvatten och dagvatten.

Läckor och översvämningar

Frågor om läckor och källaröversvämningar.

Ny kund och flyttanmälan

Frågor för dig som ska ansluta dig eller flytta.

Taxa och fakturering

Frågor om VA-taxan och fakturafrågor.

Senast uppdaterad: 23 februari 2024
Publicerad: 17 januari 2020